Chór Kontrapunkt Koncert

Koncert "REQUIEM" W. A. Mozarta Chór Kontrapunkt

Zapraszamy na koncert, w którym wystąpi Chór Kontrapunkt działający w Ełckim Centrum Kultury.

19
lis
2023
Kościół Najświętszego Serca Jezusowego w Ełku
godz.19:00
Ełckie Centrum Kultury
Kościół Najświętszego Serca Jezusowego w Ełku,
Wstęp wolny

Małgorzata Trojanowska – sopran

Absolwentka dwóch specjalności na Wydziale Instrumentalno – Pedagogicznym w Białymstoku Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – dyrygentury chóralnej oraz śpiewu solowego w klasie prof. Ewy Iżykowskiej. Warsztat wokalny kształciła również podczas kursów z wybitnymi śpiewakami, m.in.: A. Garancią, O. Pasiecznik, I. Kłosińską, M. Rzepką. Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Marszałka Województwa Podlaskiego oraz Prezydenta Miasta Ełku.

Ma bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe. Współpracuje z orkiestrami filharmonii w całym kraju, z Orkiestrą Polskiego Radia, Polską Operą Królewską, Operą i Filharmonią Podlaską, Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu. Gości także na festiwalach muzycznych. Jej repertuar obejmuje partie operowe dzieł mi.in. Monteverdiego, Haendla, Mozarta, Pucciniego, Moniuszki, Czyża, Krauzego; partie kanonicznych dzieł oratoryjnych Bacha, Mozarta, Haendla, Haydna, Nowowiejskiego, Góreckiego, Kilara, a także liczne pieśni oraz arie i partie operetkowe.

Małgorzata Trojanowska współpracuje ze znakomitymi dyrygentami i liderami, m.in. M. Klauzą, M. J. Błaszczykiem, V. Kiradijevem, R. Silvą, B. Akiki, D. Runtzem, K. Szwechem, R. Kłoczko, Cz. Grabowskim, J. M. Zarzyckim, A. Klockiem, N. Pavilionisem, P. Deptuchem, M. Wolińską, A. Moniuszko, M. Pastuszką, K. Garstką. Uczestniczyła w prawykonaniach i nagraniach utworów współczesnych kompozytorów polskich, wśród nich m.in. Nocy kruków Z. Krauzego, Requiem I. Zalewskiego, Mszy ełckiej P. Grinholca, Stabat Mater M. Nagnajewicza, Requiem T. Trojanowskiego. Brała również udział w nagraniach płytowych, w tym dwóch płyt solowych: Głos duszy z utworami sakralnymi (R. Sulima – organy) oraz płyty z pieśniami kompozytorów polskich do słów K. Przerwy – Tetmajera (R. Marat – fortepian).

W 2022 roku uzyskała tytuł doktora sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka. Współpracuje z Uniwersytetem w Białymstoku oraz Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina.

Aktualne informacje dotyczące aktywności artystki na stronie: www.trojanowskasopran.pl.

 

Kacper Szelążek – kontratenor

Kacper Szelążek urodził się w Ełku,  ukończył studia wokalne w 2016 na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie w klasie śpiewu prof. Artura Stefanowicza.

Debiutował w 2013 w partii Nerona w Koronacji PoppeiMonterverdiego, którą z wielkim sukcesem wykonywał w Collegium Nobilium w Warszawie a w 2015 w Salle Franc Martin Auditorium w Genewie.

W 2013 jako najlepszy młody muzyk roku otrzymał od Polskiego Radia propozycję nagrania utworów Szymanowskiego oraz reprezentowania Polski na Konkursie Młodych Talentów EBU w Bratysławie (International Forum of Young Performers New Talent).

Od tego momentu występował m.in. w Théâtre des ChampsÉlysées, Theatre des Versailles, Amsterdam Opera, Opera Dijon, TeatroRistori w Weronie, Polskiej Operze Królewskiej, Operze Narodowej w Warszawie, Teatrze Królewskim w Warszawie, Boston Early Music Festival, Festiwal Enescu w Bukareszcie, Festiwal Dramma per Musica w Warszawie, Victoria Hall w Genewie, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Sala Koncertowa Polskiego Radia w Warszawie, NOSPR w Katowicach i wiele innych.

W swoim repertuarze ma takie role jak Nerone w „Koronacji Poppei” Monteverdiego, Nerone / Narciso w „Agrippinie”, Bertarido w „Rodelindzie”, Ariodante w „Ariodante” Händla, Gilade w „Farnace” Vivaldiego, Eliogabaldo w „Eliogabaldo” Cavalliego, Cesare / Tolomeo / Sesto w „Giulio Cesare” Händla, Eunuco w „La finta Pazza” Sacrati, Medoro w „Orlando generoso” Steffani.

W maju 2016 otrzymał nagrodę Carlo Maria Giulini’ego na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie.

Kacper Szelążek występował z takimi orkiestrami jak LesTalensLyriques, Capella Mediteranea, RoyalBaroque Ensemble, MACV, CapelaRegiaPolona pod baututąRousset, Allarcón, Esswood, Stawarz, O’Dette, Stubbs, Passerini, Garstka, Pluhar i wieloma innymi. Jego plany na przyszłość obejmują występy w Theater des Versailles, Opera Dijon, Polskiej Operze Narodowej, Polskiej Operze Królewskiej, Filharmonii Łódzkiej, Festiwalu Drotningholm, Festiwalu Dramma per Musica i innych.

 

Ks. prof. dr hab. Zdzisław Madej – Tenor

Kapłan Archidiecezji Wrocławskiej, Rektor Kościoła Św. Marcina we Wrocławiu. Duszpasterz Środowisk Twórczych Archidiecezji Wrocławskiej. Dyrektor Referatu ds. Muzyki Kościelnej i Śpiewu Liturgicznego Kurii Metropolitalnej Wrocławskiej, Dyrektor Metropolitarnego Studium Organistowskiego we Wrocławiu. Śpiewak, doktor filozofii i teologii. Kierownik Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego.

W 2013 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka, a w 2020 z rąk prezydenta Andrzeja Dudy otrzymał tytuł profesora. W sezonach artystycznych 2013 – 2019 był solistą gościnnym Opery Wrocławskiej.

Koncertuje w Polsce i za granicą. W 2021 roku odznaczony BRĄZOWYM MEDALEM „ZASŁUŻONY KULTURZE GLORIA ARTIS” a 2022 Medalem Komisji Edukacji Narodowej.

Ks. prof. dr hab. Zdzisław Madej od 2021 roku pracuje również w Katedrze Otorynolaryngologii, Chorób Głowy i Szyi UWM w Olsztynie w Zespole tworzącym Samodzielną Interdyscyplinarną Pracownię Badań nad Głosem. Wraz z dr hab. Hanną Zajączkiewicz prof. UWM są inicjatorami
między obszarowych badań nad fizjologią i anatomią głosu ludzkiego oraz badań w zakresie redefinicji podstawowych kryteriów oceny artystycznej głosu ludzkiego. Są organizatorami Międzynarodowego Warmińsko-Mazurskiego Mistrzowskiego Kursu Wokalnego z elementami anatomii, fizjologii i higieny głosu, z praktycznym zastosowaniem w kontekście wykonawczym oraz Ogólnopolskiej Konferencji „Trakt Głosowy”.

 

Ks. Zbigniew Stępniak – śpiewak (bas, basso-profondo)

Jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy(śpiew solowy w klasie prof. M. Witkiewicza i ks. dra hab. R. Kaczorowskiego). Ukończył również Wyższe Seminarium Duchowne Hosianum w Olsztynie (filozofia i teologia), Instytut Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie (pedagogika muzyczna), Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Narodowym Centrum Kultury w Warszawie i Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy(u prof. J. Gałęskiej-Tritt). Studia doktoranckie odbył w Sekcji Muzykologii Teoretycznej i Stosowanej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, gdzie w roku 2011, pod kier. prof. dra hab. S. Dąbka, obronił pracę doktorską (doktor nauk humanistycznych w zakresie historii). Stopień doktora habilitowanego otrzymał na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w roku 2019 (doktor habilitowany w dziedzinie sztuk muzycznych dyscyplinie wokalistyka).

Swoje umiejętności wokalne pogłębia na różnych kursach, szkoleniach i stażach w kraju i za granicą (m.in. Gerda Türka, Izabeli Kłosińskiej, Janusza Niziołka, Jadwigi Romańskiej, Marka Rzepki, Jana Ballarina, Evelyne Tubb, Ulricha Messthaltera, Eugeniusza Sąsiadka, Stefanii Toczyskiej, Ingrid Kremling, Dmitrija Susłowa, Hartmuta Zabela). Kilkakrotnie odbywał staże naukowe w takich ośrodkach, jak: Schola Cantorum Basiliensis, Państwowy Uniwersytet im. Janki Kupały w Grodnie, Akademia Muzyczna im. Louisa Spohra w Kassel, Konserwatorium im. M. Glinki w Nowosybirsku, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Hochschule für Musik „Carl Maria von Weber” w Dreźnie.

Pracuje na stanowisku profesora Instytutu Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Koncertuje w kraju i za granicą (m.in. w Szwajcarii, Niemczech, Rosji, na Białorusi, w Czechach). Nagrał osiem solowych płyt CD: „Kolędy polskie”, „Romanse rosyjskie”, „Молитва на Востоке. Wokalna solowa muzyka religijna rosyjskich kompozytorów”, „Rosarium vocalis”, „Stanisław Moniuszko – sacrum et profanum”, „Kolędy wybrane – basem wyśpiewane w opracowaniu S. Niewiadomskiego” cz. 1 i 2, „Adoro Te – Eucharistische Musik von Gregorianik bis zu Französischen Romantik”. Jest częstym uczestnikiem konferencji naukowych. Ma w swoim dorobku naukowym ponad dwadzieścia wykładów na międzynarodowych konferencjach naukowych w kraju i za granicą (głównie w Rosji, Bułgarii i na Białorusi).

Jest m.in. pomysłodawcą, inicjatorem i pierwszym dyrektorem artystycznym Letnich Koncertów Muzyki Wokalnej „Varmia Gaudet etCantat” w Ramsowie oraz spotkań z muzyką sakralną w regionie Mörel w południowej Szwajcarii. Jest członkiem Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów Śpiewu, Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków i Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych.

W swoim repertuarze ma utwory kompozytorów odrenesansu do współczesności: operowe arie basowe, pieśni, dzieła oratoryjno-kantatowe, szczególnie rzadko wykonywane kompozycje barokowe dla basso-profondo.

Rafał Sulima – drygent

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, filia w Białymstoku, w trzech specjalnościach: organy (2003) w klasie prof. Marii Terleckiej; muzyka kościelna (2004) w klasie prof. Bożenny Sawickiej, prof. Michała Dąbrowskiego; śpiew solowy (2009) w klasie prof.Cezarego Szyfmana.

W roku 2001 i 2020 był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zdobył nagrodę Grand Prix i pierwsze miejsce na II Ogólnopolskim Konkursie Organistów Pro Organo 2007w Warszawie. Jest również laureatem konkursu Primus Inter Pares 2004.

W maju 2013 roku obronił tytuł doktora sztuki muzycznej w specjalności organy, na UMFC wWarszawie. Obecnie pracuje na macierzystej uczelni w Białymstoku, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne z gry na organach, improwizacji, śpiewu, basu cyfrowanego oraz akompaniamentuliturgicznego.

W swoim dorobku artystycznym ma liczne nagrania płytowe, koncerty organowe, kameralne, także wokalne. Współpracuje z Chórem Filharmonii i Opery Podlaskiej oraz chórami akademickimi. W latach 2003 – 2013 był organistą w Świętej Lipce, gdzie oprócz tradycyjnych obowiązków liturgicznych, prezentował brzmienie wspaniałych, znanych w kraju i za granicą, barokowych organów. Solowa płyta CD Rafała Sulimy z nagraniem tego instrumentu, uzyskała status złotej. Od 2009 roku jest dyrygentem chóru Kontrapunkt w Ełku oraz od 2015 roku dyrygentem Ełckiej Orkiestry Kameralnej. Rafał Sulima otrzymał Białą Lilię – Nagrodę Artystyczną (2010, 2022) przyznaną przez Prezydenta Miasta Ełku, Złotego Bociana od Starosty Powiatu Ełckiego za krzewienie kultury muzycznej w regionie. W latach 2014 – 2020 otrzymywał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Ełku – Tomasza Andrukiewicza.

Wraz z ks. Zbigniewem Stępniakiem (basso profondo) nagrał dwie płyty: Molitva na Vostoke (2018r.) oraz Różaniec artystyczny (2020r.). W sierpniu 2022 r. ukazała się  płyta „Głos duszy” z utworami poświęconymi Najświętszej Maryi Pannie, którą nagrała wspólnie z Małgorzatą Trojanowską (sopran). W czerwcu 2022 roku Rafał Sulima wraz z chórem Kontrapunkt wykonał prapremierę utworu Piotra Grinholca „ Msza Ełcka”, w grudniu tegoż roku ukazała się płyta z nagraniem tego utworu.

CHÓR KONTRAPUNKT  

Początek chóru datowany jest na rok 1997, kiedy to pod kierownictwem Wojciecha Popielarza powstał amatorski chór Cantilena. W 2001 roku dyrygentem chóru została Jadwiga Cymbor-Pasińska. W roku 2003 chór zmienił nazwę na KONTRAPUNKT.W roku 2007 r. zespół zaczął działać w ramach Ełckiego Towarzystwa Muzycznego. Obowiązki dyrygenta KONTRAPUNKTU we wrześniu 2009 roku przejął Rafał Sulima. Pod jego batutą chór rozwija się i rozszerza działalność koncertową. Obecnie chór KONTRAPUNKT liczy 40 osób, są w nim przedstawiciele różnych środowisk. Tylko niektórzy są związani zawodowo z muzyką, większość to amatorzy. Śpiewanie w chórze to dla wielu spełnienie marzeń i realizacja talentów muzycznych

Od roku 2021  chór działa w strukturach Ełckiego Centrum Kultury.

Chór Kontrapunkt współpracuje z Ełcką Orkiestra Kameralną . Znakomitym efektem współpracy są liczne koncerty oraz nagrania. Chór prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą (odwiedził takie państwa jak: Włochy, Niemcy,  Białoruś, Ukraina, Litwa).

Koncerty chóru spotykają się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności. Owacjami zakończyły się występy zespołu pod batutą Rafała Sulimy z towarzyszeniem Ełckiej Orkiestry Kameralnej podczas koncertów : Requiem KV 626 – Wolfganga Amadeusza Mozarta,  Requiem Johna Ruttera, Glorii RV589 – Antonio Vivaldiego, GloriiJohna Ruttera, Oratorio de Noêl– Camille Saint – Saënsa, Mszy Góralskiej– Tadeusza Maklakiewicza,Gloriii Te Deum – Karla Jenkinsa, Te Deum Wolfganga Amedeusza Mozarta.

Chór współpracował ze znanymi w Polsce i Europie solistami takimi jak : Małgorzata Trojanowska, Kacper Szelążek oraz Karolina Kulkińska, Magdalena Zięba, Wiktoria Zawistowska, Mikołaj Zgódka, Przemysław Kummer, Tomasz Sulima.

Repertuar zespołu obejmuje programy muzyki chóralnej a cappella, oratoryjne, operowe, największe dzieła muzyki sakralnej.

Chór ma w dorobku płytę ” Anioł Pasterzom Mówił…” wydana w 2013 r.

Za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury zespół został uhonorowany nagrodami :

Nagroda Białej Lilii 2010 przyznane chórowi i dyrygentowi przez Prezydenta Miasta Ełku Tomasza Andrukiewicza.
Nagroda Talent Roku 2011 w kategorii muzyki chóralnej, przyznana chórowi i dyrygentowi przez Kapitułę Fundacji Środowisk Twórczych w Olsztynie,  Wyróżnienie Ełcki Bocian 2014 w kategorii Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego ; Nagroda Ełckiego Bociana 2015 w kategorii Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego, Nagroda Białej Lilii 2021 przyznana chórowi i dyrygentowi przez Prezydenta Miasta Ełku Tomasza Andrukiewicza.