Bel piacere: Letni koncert barokowy - M. Trojanowska i Jakub Foltak  VIII edycja Festiwalu Muzyki Klasycznej

VIII edycja Festiwalu Muzyki Klasycznej "Ełk na Trzy Oktawy" Bel piacere: Letni koncert barokowy - M. Trojanowska i Jakub Foltak

24
sie
2023
Amfiteatr
19:00
Ełckie Centrum Kultury
Amfiteatr ,
Wstęp wolny

Serdecznie zapraszamy na VIII edycję Festiwalu Muzyki Klasycznej – Ełk na Trzy Oktawy.

 

24 sierpnia 2023 (czwartek) | godz. 19:00

  • Bel piacere: Letni koncert barokowy
    • Małgorzata Trojanowska – sopran
    • Jakub Foltak – kontratenor
    • Zespół instrumentów dawnych Gradus ad Parnassum pod kierownictwem Krzysztofa Garstki

 

Małgorzata Trojanowska

 

Edukację muzyczną rozpoczęła grą na skrzypcach (szkoła muzyczna I i II st.). Jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego w Białymstoku. W 2008 r. ukończyła dyrygenturę chóralną w klasie prof. B. Sawickiej, w 2011 r. uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego prof. E. Iżykowskiej. Warsztat wokalny kształciła również podczas kursów wokalnych z wybitnymi śpiewakami, takimi jak A. Garanča, O. Pasiecznik, I. Kłosińska, M. Rzepka. Jest laureatką wielu konkursów: III Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w ramach 3. Letniej Akademii Śpiewu w Gdańsku, VI Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego „Złote Głosy” w Warszawie, X Międzynarodowego Festiwalu Belcanto w Nałęczowie – Złoty Słowik i nagroda publiczności, Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego w Brześciu, Konkursu Moniuszkowskiego „Pieśń Wieczorna” w Białymstoku, I Międzynarodowego Konkursu Wokalnego „Viva Calisia” – nagroda Filharmonii Kaliskiej oraz nagroda za „prawdę sceniczną”, Międzynarodowego Konkursu Operetkowego im. I. Borowickiej w Krakowie. Była stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w sezonie 2010/11. Jako solistka uczestniczy w ciekawych wydarzeniach artystycznych. Podczas studiów zadebiutowała jako Halka w operze S. Moniuszki na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej (reż. N. Babińska), wystąpiła też w roli Hrabiny w „Weselu Figara” W.A. Mozarta w reż. P. Aignera na scenie Białostockiego Teatru Lalek. Od 2007 r. współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej „Diletto” A. Moniuszko, z którym zaśpiewała wiele koncertów kameralnych, oratoryjnych i operowych. Kreowała m.in. postać Serpiny w operze „La serva padrona” G.B. Pergolesiego, Tytanii w „The Fairy Queen” i Dydony w „Dydonie i Eneaszu” H. Purcella, Lisetty w „Il cavaliere per amore” N. Piccinniego, Bastienne w „Bastien i Bastienne” W.A. Mozarta. Zainaugurowała sezon Opery i Filharmonii Podlaskiej 2018/19 pod batutą M.J. Błaszczyka, wykonując partię solową w „Angelusie” W. Kilara. Pod dyrekcją M. Wolińskiej z towarzyszeniem Brandenburskiej Orkiestry Państwowej i zjednoczonych chórów z Polski, Białorusi i Niemiec zaśpiewała „Te Deum” W. Kilara. Wystąpiła na koncercie w 15. rocznicę wstąpienia Polski do UE z orkiestrą Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu, koncercie finałowym festiwalu „Gaude Mater” w Częstochowie („Symfonia pieśni żałosnych” H.M. Góreckiego i „Angelus” W. Kilara pod dyr. A. Klocka). Na koncercie wieńczącym sezon artystyczny Filharmonii Częstochowskiej 2018/19 wykonała partię Hanny w operze „Straszny dwór” S. Moniuszki. Wystąpiła także na Open Air Gala w Kaliszu pod batutą maestro H. Breuera. Kilkakrotnie uczestniczyła w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich – pieśni „Sielanki” oraz oratorium „Dziedzictwo” T. Trojanowskiego, „Anioły” J. Krutula, „Stabat Mater” M. Nagnajewicza, „Psalmy dla niezłomnych” G. Bogdana. Brała udział w nagraniach: rekonstruowanych dzieł dawnych kompozytorów polskich – „Dawni mistrzowie – nowo odkryci” (dyr. A. Moniuszko), Mszy S. Ziemianowskiego (dyr. A. Olszewska), pieśni i arii W.A. Mozarta (M. Krassowski – fortepian), pieśni pasyjnych z zespołem wokalnym Pro Opere (dyr. E. Rafałko). Gości na festiwalach muzycznych w całej Polsce. Współpracowała ze znakomitymi dyrygentami i zespołami, m.in.: M. J. Błaszczykiem (Opera i Filharmonia Podlaska), A. Klockiem (Filharmonia Kaliska, Częstochowska) J. Salwarowskim (Filharmonia Częstochowska), C. Grabowskim (Filharmonia Zielonogórska), J. Swobodą (Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze), J.M. Zarzyckim (Filharmonia Kameralnej w Łomży), P. Wijatkowskim (orkiestra UMFC), N. Athineosem (Brandenburska Orkiestra Państwowa), Z. Gracą. Jej repertuar jest bogaty i różnorodny, obejmuje liczne arie i partie operowe i oratoryjne, pieśni, utwory musicalowe i estradowe.

 

Jakub Foltak

 

  • Absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach. Uczestnik programu Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, gdzie kształił się pod kierunkiem m.in. Olgi Pasiecznik, Izabeli Kłosińskiej, Ewy Podleś, Mariusza Kwietnia, Matthiasa Rexrotha, Eytana Pessena, Lecha Napierały, Macieja Pikulskiego, Michała Biela, Katelan Terrell, Topi Lehtipuu oraz Hedwig Fassbender.Debiutował w 2018 roku na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu w roli Ramira w La finta giardiniera W.A. Mozarta.W sezonie z 2021/2022 wystąpił m.in.: na Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Dawnych im. Izabeli Branickiej z Orkiestrą Zespołu Muzyki Dawnej Diletto pod dyr. Anny Moniuszko, wykonując Requiem in C J.A Hassego; w Teatrze Wielkim w Łodzi jako Cherubin w operze Wesele Figara Mozarta pod dyrekcją Adama Banaszaka w reżyserii Roberto Skolmowskiego; w Filharmonii Zielonogórskiej oraz w Filharmonii Śląskiej wykonał partię altową w Mszy d-moll Mozarta pod batutą Yaroslava Shemeta.Współpracuje z Polską Operą Królewską, gdzie kreuje postać Eustazia w operze Rinaldo G.F. Händla pod kierownictwem Władysława Kłosiewicza i w reżyserii Jarosława Kiliana oraz postać Valetta w Koronacji Poppei C. Monteverdiego pod kierunkiem Krzysztofa Garstki, w reżyserii Natalii Babińskiej.W swoim repertuarze, poza wymienionymi dziełami, posiada liczne pieśni, arie operowe oraz partie solowe dzieł oratoryjnych, m.in.: Oratorium na Boże Narodzenie, Magnificat, Messe in h-moll, Pasję według św. Jana, Pasję według św. Marka, Pasję według św. Mateusza, kantaty BWV 213 J.S. Bacha, Stabat Mater J. B. Pergolesiego, Stabat Mater A. Vivaldiego, Requiem in C J.A. Hassego, Mszę koronacyjną W.A Mozarta. Poza wymienionymi dyrygentami współpracował również z Bassemem Akiki, Adamem Banaszakiem, Sebastianem Perłowskim, Marcinem Świątkiewiczem, Joachimem Kołpanowiczem, Grzegorzem Brajnerem.Plany artysty na sezon 2022/2023 obejmują m.in. udział w operze Dokręcanie śruby Benjamina Brittena w Polskiej Operze Królewskiej oraz koncerty z Filharmonią Śląską.

 

Krzysztof Garstka

Klawesynista i pedagog, z zamiłowania oraz zawodu związany przede wszystkim ze światem dawnej opery oraz XVII- i XVIII-wiecznej muzyki wokalno-instrumentalnej. Od czasów studenckich zafascynowany operą, swoje zamiłowanie do muzyki wokalnej rozwinął dzięki kontaktowi i współpracy z czołowymi polskimi wokalistami – Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Jadwigą Rappé oraz Arturem Stefanowiczem. Pierwsze kroki w prowadzeniu zespołów stawiał z założoną przez siebie orkiestrą instrumentów historycznych Gradus ad Parnassum, z którą zrealizował takie produkcje operowe, jak La Serva Padrona Giovanniego Battisty Pergolesiego, Il Coronazione di Poppea Claudio Monteverdiego oraz Aci, Galatea e Polifemo Georga Friedricha Haendla. Jako członek-założyciel stowarzyszenia Dramma per Musica rokrocznie bierze czynny udział w kolejnych edycjach Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie.

W 2018 roku uzyskał stopień doktora w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Organów i Klawesynu. W warszawskiej uczelni ukończył również studia klawesynowe w klasie Aliny Ratkowskiej oraz Leszka Kędrackiego. Jest także absolwentem studiów podyplomowych w klasie Andrei Marcona w Schola Cantorum Basiliensis (Szwajcaria) oraz stypendystą programu Erasmus-Socrates, w ramach którego odbył półroczne studia pod kierunkiem Evy Marii Polerus oraz Michaela Hella w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Grazu (Austria). Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Jespera Christensena, Marieke Spaans i Nicholasa Parle’a.

Kilkukrotnie nagradzany podczas konkursów klawesynowych, m.in. pierwszą nagrodą w I Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Klawesynowym w Poznaniu (2009), wyróżnieniem podczas konkursu Praskiej Wiosny (Prazskie Jaro, 2017) oraz trzecią nagrodą w XVII Konkursie Klawesynowym Paola Bernardi w Bolonii (2017).

W 2018 roku objął stanowisko kierownika muzycznego Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Z zespołem tym poprowadził m.in. szereg spektakli operowych (Rodelinda Georga Friedricha Händla, L’Orfeo Claudio Monteverdiego, Scene Buffe Alessandro Scarlattiego, Dido and Aeneas Henry’ego Purcella) oraz koncertów oratoryjno-kantatowych i instrumentalnych.

 

Gradus ad Parnassum

To zespół instrumentalny muzyki dawnej. Założony w 2012 roku pod kierownictwem artystycznym Krzysztofa Garstki. Ma w swoim dorobku wiele koncertów i projektów związanych z wykonawstwem historycznym. Stałym elementem działalności zespołu są cykliczne koncerty w ramach Festiwalu „Camera Pro Classica” w Sejnach, gdzie zespół rozpoczął swoją działalność. Zespół brał również udział w cyklu wydarzeń i koncertów XXIV Festiwalu Mozartowskiego w ramach Sceny Młodych – Mozart Off. Został także zaproszony na IX Festiwal Muzyki Klasycznej w Solcu nad Wisłą. W grudniu 2014 roku wystawił dzieło „La serva padrona” G.B. Pergolesiego na deskach Warszawskiej Opery Kameralnej. Ponadto zespół zagrał szereg koncertów w takich instytucjach jak: Filharmonia Narodowa, Opera i Filharmonia Podlaska, Łazienki Królewskie- Teatr Stanisławowski, Aula Nova w Poznaniu, Aula Magna Pałacu Branickich w Białymstoku, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Zespół doskonalił swoje umiejętności pod kierunkiem wybitnych osobowości kręgu muzyki dawnej, takich jak: Andrea Marcon, Olivia Centurioni, Alison McGilivray, Władysław Kłosiewicz, Lilianna Stawarz, Marek Nahajowski, Artur Stefanowicz, Anna Radziejewska. Muzycy Gradus ad Parnassum są również członkami Orkiestry Barokowej Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. Obecnie uczestniczą w realizacji opery „Cud, czyli Krakowiaki i Górale” Jana Stefaniego w reżyserii Jarosława Kiliana i pod kierownictwem muzycznym Władysława Kłosiewicza.W programie zespołu znajduje się zarówno muzyka świecka, jak i sakralna. Wykonuje repertuar od muzyki czysto instrumentalnej po duże formy wokalno-instrumentalne i dzieła sceniczne.

 

25 sierpnia – Miłosz Bachonko i bracia Paweł i Piotr Stechek

26 sierpnia – Tribute to Zbigniew Wodecki

27 sierpnia – André Rieu – Miłość mieszka pośród nas – retransmisja koncertu