Joanna Klisowska
Urodziła się we Wrocławiu i tu podjęła edukację muzyczną jako skrzypaczka. Następnie zaczęła studia wokalne w Akademii Muzycznej w klasie Prof. B. E. Werner. Ukończyła kurs śpiewu barokowego pod kierunkiem C. Ansermet (Mediolan) oraz dwuletnie studia podyplomowe z wyróżnieniem w Musikhochschule Trossingen na wydziale muzyki dawnej kształcąc się pod kierunkiem Ch. Hilza i M. K. Kiehr. Sopranistka pracowała również pod kierunkiem znanej polskiej śpiewaczki Jolanty Żmurko, a także uczestniczyła w licznych kursach wykonawstwa muzyki baroku. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki Baroku i Klasycyzmu niemniej jednak posiada szeroki wachlarz repertuarowy, a szczególnym zainteresowaniem darzy muzykę sakralną.
Sopranistka występowała m.in. na festiwalach takich jak: Lucerne Festival, Utrecht Early Music Festival, Festival Ambronay, Rheingau Musik Festival, Wratislavia Cantans, MiTo, Settimane Barocche, Musica e Poesia a S. Maurizio, Festival Hendlowski , Festival Anima Mea, Festival Internazionale di Danza e di MusicaAntica , Festival di Musica Barocca di Rovigno, Festival Mozart, Settembre in Musica , Musica Antiqua, Forum Musicum, Maj z Muzyką Dawną, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej , Musica Elettronica Nuova i inne.
W jej dorobku płytowym znajduje się Oratorium Musicum „Der Menschein Gottesmörder” L. Mozarta pod kierunkiem Claudio Astronio nagrane dla Amadeus z BolzanoBaroque Ensemble, motety F. A. Bonportiego dla austriackiej wytwórni ORF z zespołem Ricreationd’ Arcadia pod kierunkiem Takashiego Watanabe, Responsoria J.D.Zelenki z Collegium 1704 i Vaclavem Luksem, Close thineeyes – Henry’ego Purcella na sopran i bas z udziałem Petera Kooija dla Stradivarius, M. Castelnuovo – Tedesco – The Divan of Moses Ibn – Ezra na sopran i gitarę z udziałem gitarzysty Giulio Tampaliniego oraz Music for cello. Two songs z Andrea Noferinim i Roberto Plano z utworami Alfredo Piattiego dla Brilliant Classics , a także Vertigo dla Da Vinci Edition z muzyką Marco Nodariego, Ikone ( CD & DVD) Nicoli Segatty dla Egea Music Records z udziałem Giovanniego Sollimy oraz CD Chamber Music for Soprano, Clarinette and Piano Louisa Spohra dla Brilliant Classics.
Katarzyna Makal – Żmuda
Pianistka, pedagog, doktor habilitowany sztuki muzycznej, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Od 2019 roku kierownik Pracowni Fortepianu, Klawesynu i Organów, w latach 2020 – 2022 była prodziekanem, zaś obecnie pełni funkcję dziekana Wydziału Instrumentalno – Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki. Jest współtwórcą i koordynatorem anglojęzycznych Instrumentalnych Studiów Podyplomowych.
Kształciła się w Akademiach Muzycznych w Katowicach, Łodzi i Bydgoszczy (Podyplomowe Studia Pianistyczne) pod kierunkiem profesorów: Jerzego Godziszewskiego, Marka Drewnowskiego, Joanny Domańskiej, w dziedzinie kameralistyki – Krystyny Słobodnik, Marii Gozdeckiej i Reginy Michalak oraz klawesynu – Marka Toporowskiego. Laureatka IV Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego im. Józefa Hoffmana, jako pianista – akompaniator otrzymała nagrodę w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. AntanoKucingio w Wilnie oraz kilkanaście wyróżnień w konkursach muzycznych w kraju. Występowała min. na scenie Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego oraz we Włoszech, Szwajcarii, Niemczech, na Litwie i Białorusi. W białostockiej Filii organizuje seminaria, warsztaty pianistyczne oraz konferencje o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym . Obecnie kieruje także cyklem koncertowym pn. „Środowe poranki muzyczne”.
W latach 2008 – 2024 była prezesem Mazurskiego Stowarzyszenia Muzycznego „Camerata”, a także pomysłodawcą i kierownikiem organizacyjnym ośmiu edycji Międzynarodowego Konkursu Duetów Fortepianowych oraz warsztatów „Od partytury do interpretacji” organizowanych w ZSM w Ełku. Jako pedagog współpracowała ze szkołami muzycznymi w Białymstoku, Ełku i Suwałkach, gdzie wykształciła ponad trzydziestu laureatów konkursów pianistycznych.
Za działalność artystyczną, pedagogiczną i organizacyjną otrzymała nagrody: Rektora UMFC, Dyrektora Centrum Edukacji Artystycznej, Dyrektora ZSM, Starostwa Powiatu Ełckiego „Ełcki Bocian”, a także Medal Rektora za zasługi dla UMFC. W 2023 roku została uhonorowana odznaką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Program :
Joanna Klisowska – sopran
Katarzyna Makal- Żmuda – fortepian
Bel Canto in Salotto
Vincenzo Bellini (1801-1835)
Sei ariette da camera
Malinconia, ninfa gentile
Vanne, o rosa fortunata
Bella Nice che d’amore
Almen se non poss’io
Per pietà, bell’idol mio
Ma rendi pur contento
Mauro Giuliani ( 1781-1829)
Sei cavatine op. 39
Par che di giubilo l’almadeliri
Confuso, smarrito, spiegarti vorrei
Alle mie tante lagrime
Ah, non dir che non t’adoro
Ch’io sent’amor per femmine
Già presso al termine dei suoi martiri
Mauro Giuliani ( 1781-1829)
Cavatina Di tanti palpiti del’Opera Tancredop.79
Gaetano Donizetti (1797-1848)
Aria z opery Linda di Chamounix
O luce di quest’anima
Kierownictwo Artystyczne i prowadzenie koncertów: Maria Terlecka