Joanna Klisowska
Urodziła się we Wrocławiu i tu podjęła edukację muzyczną jako skrzypaczka. Następnie zaczęła studia wokalne w Akademii Muzycznej w klasie Prof. B. E. Werner. Ukończyła kurs śpiewu barokowego pod kierunkiem C. Ansermet (Mediolan) oraz dwuletnie studia podyplomowe z wyróżnieniem w Musikhochschule Trossingen na wydziale muzyki dawnej kształcąc się pod kierunkiem Ch. Hilza i M. K. Kiehr. Sopranistka pracowała również pod kierunkiem znanej polskiej śpiewaczki Jolanty Żmurko, a także uczestniczyła w licznych kursach wykonawstwa muzyki baroku. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki Baroku i Klasycyzmu niemniej jednak posiada szeroki wachlarz repertuarowy, a szczególnym zainteresowaniem darzy muzykę sakralną.
Sopranistka występowała m.in. na festiwalach takich jak: Lucerne Festival, Utrecht Early Music Festival, Festival Ambronay, Rheingau Musik Festival, Wratislavia Cantans, MiTo, Settimane Barocche, Musica e Poesia a S. Maurizio, Festival Hendlowski , Festival Anima Mea, Festival Internazionale di Danza e di MusicaAntica , Festival di Musica Barocca di Rovigno, Festival Mozart, Settembre in Musica , Musica Antiqua, Forum Musicum, Maj z Muzyką Dawną, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej , Musica Elettronica Nuova i inne.
W jej dorobku płytowym znajduje się Oratorium Musicum „Der Menschein Gottesmörder” L. Mozarta pod kierunkiem Claudio Astronio nagrane dla Amadeus z BolzanoBaroque Ensemble, motety F. A. Bonportiego dla austriackiej wytwórni ORF z zespołem Ricreationd’ Arcadia pod kierunkiem Takashiego Watanabe, Responsoria J.D.Zelenki z Collegium 1704 i Vaclavem Luksem, Close thineeyes – Henry’ego Purcella na sopran i bas z udziałem Petera Kooija dla Stradivarius, M. Castelnuovo – Tedesco – The Divan of Moses Ibn – Ezra na sopran i gitarę z udziałem gitarzysty Giulio Tampaliniego oraz Music for cello. Two songs z Andrea Noferinim i Roberto Plano z utworami Alfredo Piattiego dla Brilliant Classics , a także Vertigo dla Da Vinci Edition z muzyką Marco Nodariego, Ikone ( CD & DVD) Nicoli Segatty dla Egea Music Records z udziałem Giovanniego Sollimy oraz CD Chamber Music for Soprano, Clarinette and Piano Louisa Spohra dla Brilliant Classics.
Katarzyna Makal – Żmuda
Pianistka, pedagog, doktor habilitowany sztuki muzycznej, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Od 2019 roku kierownik Pracowni Fortepianu, Klawesynu i Organów, w latach 2020 – 2022 była prodziekanem, zaś obecnie pełni funkcję dziekana Wydziału Instrumentalno – Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki. Jest współtwórcą i koordynatorem anglojęzycznych Instrumentalnych Studiów Podyplomowych.
Kształciła się w Akademiach Muzycznych Katowic, Łodzi i Bydgoszczy pod kierunkiem profesora Jerzego Godziszewskiego, a także prof. Marka Drewnowskiego i prof. Joanny Domańskiej. Laureatka IV Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego im. Józefa Hoffmana, jako akompaniator otrzymała nagrodę w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antano Kucingio w Wilnie oraz kilkanaście wyróżnień w konkursach muzycznych w kraju. Na jej dorobek artystyczny składają się liczne koncerty kameralne, solowe oraz z towarzyszeniem orkiestr m.in. na scenie Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego oraz we Włoszech, Szwajcarii, Niemczech, na Litwie i Białorusi.
Dla TVP2 zarejestrowała utwory fortepianowe Józefa Kofflera do programu poświęconego pamięci kompozytora. Nagrywała dla firm fonograficznych, min. Żeleński, Noskowski – Sonaty na skrzypce i fortepian (Polskie Nagrania) – nominacja do nagrody Fryderyk 2012; Maksymiuk, Popielski – works for piano and piano duo – World Premiere Recording (AP0404);Popielski – utwory fortepianowe i kameralne (ARCD010); W ostatnim czasie zarejestrowała dzieła Antoniego W. Rutkowskiego – wszystkie utwory fortepianowe, Trio fortepianowe oraz Sonatę op.5 na fortepian i skrzypce. Autorka wielu artykułów i publikacji naukowych oraz monografii wydawanych w kraju i za granicą. Opracowała merytorycznie serię wydawniczą dzieł Zbigniewa Popielskiego (Chopin University Press), a także objęła redakcją trzy zbiory dzieł A.W. Rutkowskiego oraz tom ósmy utworów fortepianowych Ignacego Krzyżanowskiego (Eufonium).
Prowadzi kursy pianistyczne, jest jurorem konkursów oraz prelegentem wielu konferencji. W latach 2004 – 2023 pracowała w ZSM w Ełku, gdzie organizowała m.in. Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych.Za działalność artystyczną, pedagogiczną i organizacyjną otrzymała Medal i nagrodę Rektora UMFC, nagrody Dyrektora CEA, Dyrektora ZSM, a także statuetkę Starostwa Powiatu Ełckiego „Ełcki Bocian”. W 2023 roku została uhonorowana odznaką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Program :
Joanna Klisowska – sopran
Katarzyna Makal- Żmuda – fortepian
Bel Canto in Salotto
Vincenzo Bellini (1801-1835)
Sei ariette da camera
Malinconia, ninfa gentile
Vanne, o rosa fortunata
Bella Nice che d’amore
Almen se non poss’io
Per pietà, bell’idol mio
Ma rendi pur contento
Mauro Giuliani ( 1781-1829)
Sei cavatine op. 39
Par che di giubilo l’almadeliri
Confuso, smarrito, spiegarti vorrei
Alle mie tante lagrime
Ah, non dir che non t’adoro
Ch’io sent’amor per femmine
Già presso al termine dei suoi martiri
Mauro Giuliani ( 1781-1829)
Cavatina Di tanti palpiti del’Opera Tancredop.79
Gaetano Donizetti (1797-1848)
Aria z opery Linda di Chamounix
O luce di quest’anima
Kierownictwo Artystyczne i prowadzenie koncertów: Maria Terlecka