XVI Edycja 2024 Ełckie Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej

Ełckie Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej XVI Edycja 2024

01
wrz
2024
sala widowiskowa
19:00
Ełckie Centrum Kultury
sala widowiskowa,
Wstęp wolny

 

Joanna Klisowska

Urodziła się we Wrocławiu i tu podjęła edukację muzyczną jako skrzypaczka. Następnie zaczęła studia wokalne w Akademii Muzycznej w klasie Prof. B. E. Werner. Ukończyła kurs śpiewu barokowego pod kierunkiem C. Ansermet (Mediolan) oraz dwuletnie studia podyplomowe z wyróżnieniem w Musikhochschule Trossingen na wydziale muzyki dawnej kształcąc się pod kierunkiem Ch. Hilza i M. K. Kiehr. Sopranistka pracowała również pod kierunkiem znanej polskiej śpiewaczki Jolanty Żmurko, a także uczestniczyła w licznych kursach wykonawstwa muzyki baroku. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki Baroku i Klasycyzmu niemniej jednak posiada szeroki wachlarz repertuarowy, a szczególnym zainteresowaniem darzy muzykę sakralną.

Sopranistka występowała m.in. na festiwalach takich jak: Lucerne Festival, Utrecht Early Music Festival, Festival Ambronay, Rheingau Musik Festival, Wratislavia Cantans, MiTo, Settimane Barocche, Musica e Poesia a S. Maurizio, Festival Hendlowski , Festival Anima Mea, Festival Internazionale di Danza e di MusicaAntica , Festival di Musica Barocca di Rovigno, Festival Mozart, Settembre in Musica , Musica Antiqua, Forum Musicum, Maj z Muzyką Dawną,  Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej , Musica Elettronica Nuova i inne.

W jej dorobku płytowym znajduje się Oratorium Musicum „Der Menschein Gottesmörder” L. Mozarta pod kierunkiem Claudio Astronio nagrane dla Amadeus z BolzanoBaroque Ensemble, motety F. A. Bonportiego dla austriackiej wytwórni ORF z zespołem Ricreationd’ Arcadia pod kierunkiem Takashiego Watanabe, Responsoria J.D.Zelenki z Collegium 1704 i Vaclavem Luksem, Close thineeyes – Henry’ego Purcella na sopran i bas z udziałem Petera Kooija dla Stradivarius,   M. Castelnuovo – Tedesco – The Divan of Moses Ibn – Ezra na sopran i gitarę z udziałem gitarzysty Giulio Tampaliniego oraz  Music for cello. Two songs z Andrea Noferinim i Roberto Plano z utworami Alfredo Piattiego dla  Brilliant Classics , a także Vertigo  dla Da Vinci Edition z muzyką Marco Nodariego, Ikone ( CD & DVD) Nicoli Segatty dla Egea Music Records z udziałem Giovanniego Sollimy oraz CD Chamber Music for Soprano, Clarinette and Piano Louisa Spohra dla Brilliant Classics.

 

Katarzyna Makal – Żmuda

Pianistka, pedagog, doktor habilitowany sztuki muzycznej, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.  Od 2019 roku kierownik Pracowni  Fortepianu, Klawesynu  i Organów, w latach 2020 – 2022 była prodziekanem, zaś obecnie pełni funkcję dziekana Wydziału Instrumentalno – Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki. Jest współtwórcą i koordynatorem anglojęzycznych Instrumentalnych Studiów Podyplomowych.

Kształciła się w Akademiach Muzycznych Katowic, Łodzi i Bydgoszczy pod kierunkiem profesora Jerzego Godziszewskiego, a także prof. Marka Drewnowskiego i prof. Joanny Domańskiej. Laureatka IV Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego im. Józefa Hoffmana, jako akompaniator  otrzymała nagrodę w I Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antano Kucingio w Wilnie oraz kilkanaście  wyróżnień  w konkursach muzycznych w kraju. Na jej dorobek artystyczny składają się liczne koncerty kameralne, solowe oraz z towarzyszeniem orkiestr m.in. na scenie Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego oraz we Włoszech, Szwajcarii, Niemczech, na Litwie i Białorusi.

Dla TVP2 zarejestrowała utwory fortepianowe Józefa Kofflera do programu  poświęconego pamięci kompozytora. Nagrywała dla firm fonograficznych, min. Żeleński, Noskowski  – Sonaty na skrzypce i fortepian (Polskie Nagrania) – nominacja do nagrody Fryderyk 2012; Maksymiuk, Popielski – works for piano and piano duo – World Premiere Recording (AP0404);Popielski – utwory fortepianowe i kameralne (ARCD010); W ostatnim czasie zarejestrowała dzieła Antoniego W. Rutkowskiego – wszystkie utwory fortepianowe, Trio fortepianowe oraz Sonatę op.5 na fortepian i skrzypce. Autorka wielu artykułów i publikacji naukowych oraz monografii wydawanych w kraju i za granicą. Opracowała merytorycznie  serię wydawniczą dzieł Zbigniewa Popielskiego (Chopin University Press), a także objęła redakcją trzy zbiory dzieł A.W. Rutkowskiego oraz tom ósmy utworów fortepianowych Ignacego Krzyżanowskiego (Eufonium).

Prowadzi kursy pianistyczne, jest jurorem konkursów oraz prelegentem wielu konferencji. W latach 2004 – 2023 pracowała w ZSM w Ełku, gdzie organizowała m.in. Międzynarodowy Konkurs Duetów Fortepianowych.Za działalność artystyczną, pedagogiczną i organizacyjną  otrzymała Medal i nagrodę Rektora UMFC, nagrody Dyrektora CEA, Dyrektora ZSM,  a także statuetkę Starostwa Powiatu Ełckiego „Ełcki Bocian”. W 2023 roku została uhonorowana odznaką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

 

Program :

Joanna Klisowska – sopran

Katarzyna Makal- Żmuda – fortepian

 

Bel Canto in Salotto

 

Vincenzo Bellini (1801-1835)

Sei ariette da camera

Malinconia, ninfa gentile

Vanne, o rosa fortunata

Bella Nice che d’amore

Almen se non  poss’io

Per pietà, bell’idol mio

Ma rendi pur contento

 

Mauro Giuliani ( 1781-1829)

Sei cavatine op. 39

Par che di giubilo l’almadeliri

Confuso, smarrito, spiegarti vorrei

Alle mie tante lagrime

Ah, non dir che non t’adoro

Ch’io sent’amor per femmine

Già presso al termine dei suoi martiri

 

Mauro Giuliani ( 1781-1829)

Cavatina Di tanti palpiti del’Opera Tancredop.79

 

Gaetano Donizetti (1797-1848)

Aria z opery Linda di Chamounix

O luce di quest’anima

 

Kierownictwo Artystyczne i prowadzenie koncertów: Maria Terlecka