Hanna Turonek
Muzyk solista orkiestry Sinfonia Varsovia, flecistka i pikulinistka, edukatorka dzieci i młodzieży oraz autorka Szkoły gry na flet piccolo i 42 etiud.
Specjalizuje się w grze na flecie piccolo wykonując na tym instrumencie również własne kompozycje.
Jako pierwsza polska flecistka-pikulinistka wykonała Koncert na flet piccolo i orkiestrę symfoniczną op.50 amerykańskiego kompozytora Lowella Liebermanna podczas Świętokrzyskich Dni Muzyki w Kielcach 13 kwietnia 2007 r.
Dokonała licznych nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych grając solo, kameralnie i jako muzyk w orkiestrze Sinfonia Varsovia.
Współtworzyła m.in. kwintet dęty Classic Fun Quintet, zespół barokowy Essentia Musica, oraz duet z harfą Duo Estrella.
Wraz z flecistką profesor Elżbietą Gajewską wzięła udział w nagraniu płyty z cyklu „Zapomniana Muzyka Polska”, na której znalazły się 3 Fletowe Duety Franciszka Lessela.
Dla firmy fonograficznej Naxos nagrała utwór A. Panufnika Hommage à Chopin – Five pieces for flute and string orchestra z Polską Orkiestrą Kameralną pod dyrekcją Mariusza Smolija.
Koncertuje również w duecie z organistą Vincentem de Polem. 24 marca 2008 roku artyści dokonali prawykonania światowego Dialogu-Medytacji Lowella Liebermanna na flet i organy. Premiera polska utworu odbyła się 2 września 2008 roku na festiwalu Silesia Sonans w Jeleniej Górze.
W latach 2005-2021 związana była z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, obecnie prowadzi zajęcia z gry na flecie piccolo w Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie. Edukuje młodzież podczas kursów mistrzowskich w kraju i za granicą oraz prowadzi klasę fletu w Zespole Szkół Muzycznych II stopnia im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Jest wykładowcą Akademii Sinfonia Varsovia, projektu służącego doskonaleniu umiejętności gry muzyka orkiestrowego.
Hanna Turonek to flecistka wszechstronna, której zainteresowania wybiegają daleko poza muzykę klasyczną. Jest entuzjastką fletów etnicznych i aerofonów pochodzących z różnych stron świata, których posiada niezwykłą kolekcję. Instrumenty te wykorzystuje w muzyce artystycznej, a są to m.in.: flety bambusowe, chiński flet Dizi i Hu-lu-si, flet szklany, gliniane flety naczyniowe, boliwijski flet bambusowy moceno, barani róg czy concha – grająca muszla oraz wiele innych piszczałek bez nazwy. Niektóre brzmienia można usłyszeć na płycie Wolność, którą nagrała z muzyką tatarską oraz w utworze skomponowanym wspólnie z Mikołajem Majkusiakiem „My melodies for exotic flutes”.
Za swoją działalność w 2015 roku otrzymała Dyplom Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
fot. Marta Rybicka & Slawek Kaminski/LIFE studio
Wojciech Popielarz
Absolwent Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie gitary prof. Jana Paterka. Nauczyciel dyplomowany w ZPSM I i II st. w Ełku. Od 2019 nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Warmińsko-Mazurskim w Olsztynie Filia w Ełku. Ekspert Centrum Edukacji Artystycznej w Warszawie. Koncertował w 13 krajach Europy i USA. Obok recitali solowych i autorskich- wykonuje muzykę kameralną w duetach z fletem, ze skrzypcami, chórem mieszanym czy kwartetem smyczkowym.
Jako solista wykonywał koncerty z orkiestrami: Filharmonii Dolnośląskiej, Filharmonii Częstochowskiej, Filharmonii Kameralnej im W. Lutosławskiego w Łomży, Filharmonii w Grodnie na Białorusi, w Siauliaj na Litwie, Orkiestrą Connecticut Virtuosi w Hardford USA, Kwartetem Podlaskim Filharmonii w Białymstoku oraz Kwartetem Smyczkowym im. M.K. Ciurlonisa z Litewskiej Filharmonii Narodowej w Wilnie. Współpracował z dyrygentami: Jerzy Salwarowski, Jan Miłosz Zarzycki, Dariusz Tabisz, Adrian Sylven Mackiewicz, Borisas Traubas- wykonując dzieła pisane na gitarę i orkiestrę takich kompozytorów jak Antonio Vivaldi, Ferdinando Carulli, Mauro Giuliani, Joseph Haydn, Joaquin Rodrigo, Aleksander Tansman.
Występował na festiwalach: Międzynarodowy Festiwal Muzyki Gitarowej w Templinie (Niemcy). Festiwal „Sacrum et Musica” org. Filharmonia Kameralna im. W. Lutosławskiego w Łomży. Festiwal „Barok na Mazurach” org. Fundacja Wspierania Rozwoju Edukacji i Kultury NA MAZURACH, Festiwal „Sztuka Kultury” Hotel Krasicki w Lidzbarku Warmińskim. „Muzyczne wieczory u Lutosławskich” w Dworze Lutosławskich w Drozdowie, „Karmelitańskie wieczory muzyczne” Klasztor Karmelitanek Bosych, w Witynach. Koncerty w: Domu Polski Wschodniej w Brukseli, Sali Rycerskiej w Klasztorze na Jasnej Górze w Częstochowie, na Zamku w Rynie, Sali Królewskiej Pokamedulskiego Klasztoru w Wigrach, w Klubie Muzyki i Literatury we Wrocławiu, w Austriackim Forum Kultury w Warszawie, w Auli Uniwersytetu Warmińsko Warmińskiego w Olsztynie, w Auli Magna Pałacu Branickich w Białymstoku, w CEiK w Olsztynie, Podczas wydarzenia: „Noc Muzeów” w Muzeum Przyrody w Drozdowie, „Gitarowych Integracji w AM w Gdańsku.
Z Chórem Wyższej Szkoły Administracji Publicznej w Białymstoku pod dyrekcją Anny Olszewskiej wykonywał dzieło Castelnuovo Tedesco pt. „Romancero Gitano” na chór i gitarę. Jest dyrygentem Chóru Mieszanego „CANTILENA” Ełckiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku.
Koncertuje na hiszpańskim, lutniczym instrumencie Amalio Burguet model AB z Walencji, oraz na gitarze historycznej z 1830 roku z Monachium.
Brał udział w kursach mistrzowskich u takich artystów jak: Frederico Zigante (Francja), David Tannenbaum (USA), Jorge Cardoso, Francisco Paco Seco (Hiszpania), Jad Azkoul (Izrael), Jan Paterek, Jerzy Nalepka, Alina Gruszka, Tomasz Zawierucha. Uczestniczy w konferencjach międzynarodowych gitary w Katowicach, Warszawie i Częstochowie.
Największym sukcesem wykonawczym było Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie w Fivizzano (Włochy 2002) oraz tamże I miejsce w duecie z Algimantasem Pauliukevicius z Wilna w 2003. Nagrywał dla TVP PR I, TVP Białystok, RAI – 3, TV-Litwy, a także mediów lokalnych.
Juror w konkursach gitarowych – Wilno (Litwa), Templin (Niemcy),Częstochowa, Olsztyn, Kaliningrad, Gomel (Białoruś), Charków (Ukraina) także juror w plebiscycie Mistrz Mowy Polskiej pod patronatem Prezydenta RP (edycja 2003).
Od 1994 r. prezes organizacji pozarządowej – Ełckie Stowarzyszenie Kulturalne ESK. W ramach jej działalności: dyrektor Studium Muzycznego ESK, wydawca gazety „Ełk i My”, organizator ok. 200 koncertów muzyki klasycznej, dziesięciu edycji Festiwali i Konkursów Międzynarodowych z udziałem Artystów z Polski, Belgii, Holandii, Niemiec, Rosji, Litwy, Francji, RPA, USA, Hiszpanii, Ukrainy, Łotwy i Austrii. Międzyszkolnych Spotkań Gitarzystów w Ełku, konkursów: kompozytorskich, piosenki hiszpańskiej, plastycznych oraz akcji charytatywnych.
Współzałożyciel i redaktor pisma społeczno-kulturalnego pt. „Ełk i My”, także autor tekstów do pism branżowych: „Twoja Muza”, „Sześć strun świata”.
We współpracy z fundacją „Teraz Muzyka” wykładowca letnich kursów mistrzowskich w Gdańsku, Olsztynie i Goniądzu. Prowadzi autorskie warsztaty na temat kompozycji, improwizacji, kreatywności i kameralistyki.
Kompozytor. Za trzy częściowy utwór pt. „Sonatina Wiosenna G dur op.2” w 2015 r. otrzymał pierwszą nagrodę na konkursie kompozytorskim „Renesans gitary” w Gomlu. Pisze miniatury, etiudy, formy klasyczne, muzykę programową, fingerstyle, muzykę teatralną, a także piosenki wraz z tekstami. Napisał m.in. muzykę do spektaklu „Tryptyk Rzymski”, opartego na poezji Jana Pawła II.
Wydał drukiem 11 zbiorów nut o charakterze pedagogicznym i koncertowym. Są to: miniatury, etiudy problematyczne, formy cykliczne ( suita, sonatina, sonata), muzyka programowa, fingerstyle, muzyka teatralna, bajka, piosenka, stylizacje tańców polskich i różnych narodów. Obok utworów solowych na gitarę wydał także 22 utwory kameralne na gitarę z towarzyszeniem głosu, skrzypiec, fletu, instrumentów perkusyjnych, od duetu do sekstetu. Współpracuje głównie z wydawnictwem CICADIS.
Istotną rolę w działalności W. Popielarza odgrywa pedagogika. Orkiestra gitarowa złożona z większości uczniów ZPSM I i II st. i Studium Muzycznego koncertowała na festiwalach w Niemczech, Rosji, Białorusi, Włoszech, Litwie, Francji i Watykanie. W grudniu 2016, klasa wzięła udział w XI Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Gitarowej w Caceres (Hiszpania), a w 2018 w XIV Międzynarodowym Festiwalu w Panama City w Panamie. Uczniowie osiągali najwyższe miejsca na konkursach krajowych i zagranicznych. Ogólnie jako laureaci byli nagradzani 150 razy.
PROGRAM KONCERTU:
1. Anonim z XVII wieku- „Greensleeves to a Ground” Wariacje na temat pieśni angielskiej.
2. Jan Sebastian Bach / Ch.Gounod – Medytacja- Ave Maria
Wojciech Popielarz – Ave Maria
4. G.F. Haendel – Passacaglia
Mauro Giuliani – Serenada na flet i gitarę op.127
6. Astor Piazzola- Libertango
7. John Duarte – Suita angielska nr 2 op.77 (utwór z 1979 roku)
część I Cheerfully
II Lyrical and smooth
III Brightly
Prawykonania. Kompozycje napisane specjalnie z okazji 600-lecia lokacji miasta
8. Hanna Turonek- „Jaćwieska Suita”
9. Wojciech Popielarz- „Sonata dla Ełku”
Kierownictwo Artystyczne i prowadzenie koncertów: Maria Terlecka