Katarzyna Makal – Żmuda
Pianistka, pedagog, doktor habilitowany sztuki muzycznej, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Pochodzi z rodziny o tradycjach muzycznych – dziadek Antoni Kordasz, w latach powojennych był znanym w Ełku akordeonistą i lutnikiem. Naukę gry na fortepianie podjęła w szóstym roku życia pod kierunkiem matki Alicji Makal w ZPKA w Białymstoku. W Liceum Muzycznym uczyła się u Krystyny Wachowskiej i Galiny Markowej oraz dodatkowo, w klasie organów Marii Terleckiej. Studiowała grę na fortepianie w Akademii Muzycznej w Katowicach u prof. Joanny Domańskiej (1992-1995), a następnie w Akademii Muzycznej w Łodzi (1995–1997) w klasie fortepianu prof. Marka Drewnowskiego. Umiejętności pianistyczne doskonaliła pod kierunkiem Dominique Merlet w Paryżu (1997-1998) oraz u prof. Jerzego Godziszewskiego w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (2001-2004). Jest Laureatką IV Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego im. Józefa Hoffmana, nagrody dla akompaniatora w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antano Kucingio w Wilnie oraz kilkunastu wyróżnień konkursowych w kraju. Od ponad trzydziestu lat prowadzi działalność koncertową. W kręgu zainteresowań repertuarowych pianistki szczególne miejsce zajmuje muzyka polska. Nagrała dla TVP2 utwory fortepianowe Józefa Kofflera, stanowiące muzyczną ilustrację do filmu dokumentalnego poświęconego kompozytorowi. Dokonała kilku nagrań płytowych m.in z Włodzimierzem Promińskim zarejestrowała sonaty kameralne Żeleńskiego i Noskowskiego (Polskie Nagrania) – płyta otrzymała nominację do Nagrody Polskiego Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”. W ostatnim czasie artystka dokonała pierwszego w historii nagrania wszystkich dzieł fortepianowych i kameralnych zapomnianego kompozytora XIX wieku – Antoniego Rutkowskiego. Jest także autorką monografii i wielu artykułów podejmujących tematykę pianistyczną, w wydawnictwach tj. Chopin University Press, Amuz oraz w Odessie. Objęła redakcją zbiory dzieł Zbigniewa Popielskiego, Antoniego Rutkowskiego, Ignacego Krzyżanowskiego i Rajmunda Mączyńskiego (Eufonium, Chopin University Press). W UMFC Filii w Białymstoku prowadzi klasę fortepianu, jest kierownikiem Pracowni Fortepianu, Klawesynu i Organów oraz kierownikiem anglojęzycznych Studiów Podyplomowych. W latach 2020 – 2022 piastowała funkcję prodziekana, zaś w 2022 – 2024 dziekana Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki. W latach 2004 – 2023 nauczała w PSM I i II stopnia w Ełku. Za działalność artystyczną, pedagogiczną i organizacyjną otrzymała m.in. Medal Rektora za zasługi dla UMFC, Nagrodę Rady Powiatu Ełckiego „Ełcki Bocian” oraz została uhonorowana odznaką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla Kultury Polskiej”.
Bogdan Makal
Śpiewak (bas-baryton), profesor, nauczyciel akademicki Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznego im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Uroodzony w Białymstoku. Matka Alicja z domu Kordasz – muzyk i pedagog, w latach 1988-98. Dyrektor Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia. W latach 1973 – 1979 uczęszczał do Państwowej Szkoły Muzycznej I stopnia w Białymstoku, do klasy fortepianu Teresy Król; naukę kontynuował w latach 1979 – 1986 w PSM II stopnia w klasie organów Marii Terleckiej, rozszerzając ją w latach 1985 – 1986 o drugi przedmiot główny: śpiew solowy w klasie Haliny Słonickiej. Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie prof. Kazimierza Myrlaka. Jest laureatem wielu konkursów wokalnych, międzynarodowych nagród i wyróżnień. Jego zainteresowania obejmują muzykę oratoryjno-kantatową od renesansu do współczesności, pieśń romantyczną, muzykę polską, śpiewy kościoła prawosławnego i ormiańskiego, muzykę kreolską i operę. Prowadzi bogatą działalność pedagogiczną i dydaktyczną jako wykładowca i nauczyciel, a także organizator kursów i festiwali muzycznych. Dokonał licznych premierowych nagrań fonograficznych, uhonorowanych prestiżowymi nagrodami. Jako pierwszy śpiewał w Polsce partie basowe w dziełach oratoryjnych i kantatowych Jana Sebastiana Bacha, George’a Friedricha Händla, Giacomo Carissimi’ego, Karla Richtera, oraz Macieja Wronowicza z orkiestrą instrumentów dawnych w duchu autentyzmu historycznego. Jako wykładowca akademicki przyczynił się do sukcesu wielu młodych śpiewaków, występujących na prestiżowych scenach operowych świata.
PROGRAM KONCERTU:
Antoni Wincenty Rutkowski (1859-1886)
„Chant du soir” op.9 nr 1 – na fortepian
Stanisław Moniuszko (1819 – 1872)
Pieśń „Kozak” – słowa Jan Czeczot (1796 – 1855)
Pieśń „Modlitwa” (W poświstach wichrów losu) – słowa Edmund Wasilewski (1814-1846)
Antoni Wincenty Rutkowski (1859-1886)
„Kanon Es-dur” – na fortepian
Pieśń „Modlitwa” (Narodzony z córy Ziemi) – słowa Klemens Podwysocki (1832 – 1903)
Pieśń „Modlitwa uciemiężonych” (Grzeszni senni zapomniani) – słowa Kornel Ujejski (1823-1897)
„Barcarolle” op8 nr1 – na fortepian
Mieczysław Karłowicz (1876-1909)
Pieśń „Po szerokim morzu” – słowa Kazimierz Przerwa -Tetmajer 1865 – 1940)
Pieśń „Mów do mnie jeszcze” – słowa Kazimierz Przerwa -Tetmajer
Pieśń „Śpi w blaskach nocy” – słowa Heinrich Heine (1797-1856). Tł. Maria Konopnicka (1842-1910)
Pieśń „Smutną jest dusza moja” – słowa Kazimierz Przerwa -Tetmajer
Antoni Wincenty Rutkowski (1859-1886)
„Pieśń” op.3 nr 2 – na fortepian
„Valse – Scherzando” op.13 – na fortepian
Edvard Grieg (1843 – 1907)
„En svane” (Łabędź) – słowa Henrik Ibsen (1828 – 1906)
„Jeg elsker dig!” (Ja kocham cię)” – słowa Hans Christian Andersen (1805 – 1875)
Paweł Łukaszewski (1968 -)
Pieśń „Boże, Ojcze nasz i opiekunie” – autor słów nieznany
Kierownictwo Artystyczne i prowadzenie koncertów: Maria Terlecka