Ełk Na Trzy Oktawy Usta Milczą, Dusza Śpiewa

Usta Milczą, Dusza Śpiewa Ełk Na Trzy Oktawy

Letnia gala operowa w ramach festiwalu Ełk Na Trzy Oktawy.

18
sie
2022
Amfiteatr ECK
godz. 19:00
Ełckie Centrum Kultury
Amfiteatr ECK,
Wstęp wolny

Wykonawcy:

Małgorzata Trojanowska

Małgorzata Trojanowska

Małgorzata Trojanowska — sopran

Edukację muzyczną rozpoczęła grą na skrzypcach (szkoła muzyczna I i II stopnia). Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział Instrumentalno – Pedagogiczny w Białymstoku. W 2008 roku ukończyła dyrygenturę chóralną, w 2011 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Iżykowskiej.

Warsztat wokalny kształciła podczas kursów z wybitnymi śpiewakami, m.in.: Anitą Garancią, Olgą Pasiecznik, Izabelą Kłosińską, Markiem Rzepką. Jest nagradzaną laureatką wielu konkursów wokalnych. Od 2007 roku współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto Anny Moniuszko, z którym wykonała wiele dzieł oratoryjnych i operowych.

Wielokrotnie występowała na scenie Opery i Filharmonii Podlaskiej – wzięła udział w koncercie inaugurującym sezon artystyczny 2020/21, wykonując partię solową w Mszy koronacyjnej W. A. Mozarta pod batutą M. J. Błaszczyka; koncertach wieńczących sezon artystyczny 2019/20, koncercie kameralnym „Od gór i pól” z Kwartetem Dworskim i w wielu innych.

Małgorzata Trojanowska gościła na festiwalach muzycznych: Muzyka Mistrzów Baroku (Białystok), Festiwal Sztuk Dawnych (Białystok), Koncerty przed hejnałem (Białystok), Muzyczne Dni Drozdowo – Łomża, Salezjańskie Lato Muzyczne (Przemyśl), Belcanto (Nałęczów), Forum Musicum (Wrocław), Świętolipskie Wieczory Muzyczne, Sacrum et Musica (Łomża), Legionowski Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej, Gdański Festiwal Muzyczny, Festiwal Muzyki Operowej i Operetkowej w Ciechocinku, Ełckie Koncerty na Bulwarach i innych.

Aneta Łukaszewicz

Aneta Łukaszewicz

Aneta Łukaszewicz – mezzosopran

Solistka Polskiej Opery Królewskiej.

Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej, którą z wyróżnieniem ukończyła w klasie prof. Jerzego Artysza (2004). Na studiach była stypendystką Ministra Kultury.

Działalność koncertową rozpoczęła już w czasie studiów, biorąc udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych Bacha, Handla, Vivaldiego, Pergolesiego, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Szymanowskiego, Mahlera.

Występowała u boku znakomitych artystów takich jak Michael Chance i Emma Kirkby. Współpracowała z orkiestrami: Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Świętokrzyskiej, Dolnośląskiej, Podkarpackiej, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeusz” pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna, Concerto Polacco, Sinfonia Viva, z zespołami Pirma Vista i I Solisti di Varsavia, Koncertową Orkiestrą Wojska Polskiego, a także z Filharmonią im. R. Traugutta.

W latach 2004-2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonywała tam partie w operach C. Monteverdiego — Amora i Damigelli w „Koronacji Poppei” oraz Melanto w „Powrocie Ulissesa do Ojczyzny”, operach Mozarta — jako Dorabella w „Cosi fan tutte”, Giacinta w „La finta semplice” oraz Annio w „Łaskawości Tytusa” i wiele innych.

Rafał Żurek – tenor

Rafał Żurek

Rafał Żurek

Urodzony w 1994 roku w Warszawie.

Ukończył ZPSM im. Fryderyka Chopina w Warszawie na wydziale wokalno-aktorskim w klasie profesora Jerzego Knetiga oraz studia na tym samym wydziale na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie również w klasie profesora Knetiga (2020). Warsztat doskonalił na kursach wokalnych prowadzonych przez profesorów: Izabelę Kłosińską, maestro Sergeia Leiferkusa, Ryszarda Karczykowskiego oraz Jerzego Mechlińskiego.

W 2018 roku debiutował partią Plutona w Orfeuszu w Piekle J. Offenbacha w Operze Bałtyckiej w Gdańsku. Współpracuje z teatrami Polskiej Opery Królewskiej oraz Opery Bałtyckiej. Kreował partie: tytułowego Syna marnotrawnego w L’enfant prodigue C. Debussy’ego, Male Chorusa w Gwałcie na Lukrecji oraz Mayora w Albercie Herringu B. Brittena, Dzidziego w operze Hrabina S. Moniuszki, Grimoaldo w Rodelindzie J.F. Haendla, Don Anchise w La finta Giardiniera oraz Zbrojnego w Czarodziejskim Flecie W.A. Mozarta, Grabca w Goplanie W. Żeleńskiego, Antonia w operetce Nocleg w Apeninach oraz Stacha w wodewilu Cud mniemany czyli Krakowiacy i Górale. Ponadto jako student wykonał partie Jenika w operze Sprzedana Narzeczona B. Smetany w oraz Triqueta w Eugeniuszu Onieginie P. Czajkowskiego.

Do dzieł koncertowych, które wykonywał, można zaliczyć prawykonanie Requiem Giocoso T. Opałki oraz partie tenorowe w Mszy Nelsońskiej J. Haydna, Magnificat J.S. Bacha, Petite Messe Solenelle G. Rossiniego, Sonetach Krymskich S. Moniuszki oraz Daniel Variations S. Reicha.
Współpracował z dyrygentami takimi jak: J. Przybylski, J.M. Florêncio, M. Wolińska, M. Klauza, M. Kluczyńska, L. Krych, D. Runtz, J. Wołosiuk, K. Garstka, W. Kunc, W. Kłosiewicz. Grał w spektaklach: K. Jandy, M. Sartovej, K. Sofulak, J. Stokalskiej, K. Siwińskiej, R. Wiczy-Pokojskiego, R. Skolmowskiego, A. Klimczaka, J. Kiliana.

Tomasz Rak

Tomasz Rak

Tomasz Rak – baryton

Tomasz Rak współpracuje z najważniejszymi scenami operowymi w Polsce, m.in. z Teatrem Wielkim Operą Narodową w Warszawie, gdzie występował w „Umarłym Mieście” Korngolda, „Madame Butterfly” Pucciniego oraz w „Królu Rogerze” Szymanowskiego. W sezonie 2019/2020 zadebiutował rolą Janusza w „Halce” Moniuszki także w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Wieloletni solista Opery Bałtyckiej w Gdańsku, gdzie występował w licznych spektaklach Marka Weissa jak „Carmen” (Escamillo), „Eugeniusz Oniegin” Czajkowskiego (Oniegin), „Madame Curie” Sikory (Langevin), „Otello” Verdiego (Jago), „Cosi fan tutte” Mozarta (Guglielmo). Na deskach opery w Gdańsku zrealizował również głośną rolę w „Graczach” Szostakowicza w reż. Andrzeja Chyry oraz w „Ubu Rex” Pendereckiego w reż. Janusza Wiśniewskiego.

Udany debiut w Operze Wrocławskiej w tytułowej roli „Eugeniusza Oniegina” przyniósł kolejne partie m.in. Zurga w „Poławiaczach pereł” Bizeta, Figaro w „Cyruliku Sewilskim”, Dandini w „Kopciuszku” Rossiniego, a także Escamillo, w widowisku operowym „Carmen”, przygotowywanym na Stadionie Śląskim we Wrocławiu dla 25 tysięcznej widowni. Współpracuje również z Teatrem Wielkim w Łodzi, gdzie występował jako Figaro w „Cyruliku Sewilskim”, Eisenstein w „Zemście Nietoperza” oraz Maksimilian w „Kandydzie”.

W Operze Podlaskiej w Białymstoku wystąpił w dwóch produkcjach:
Cyganerii” (Marcello) oraz „Zemście Nietoperza” (Eisenstein). Swoją karierę rozpoczynał w Warszawskiej Operze Kameralnej, gdzie przez ponad dekadę realizował z powodzeniem najważniejsze role w operach Mozarta i Rossiniego. W historii tej sceny zapisał się również wybitną rolą w operze Żywot rozpustnika Strawińskiego (Nick Shadow). Z Operą Kameralną występował w: Japonii, Francji i Hiszpanii, wykonując główne role w operach Cyrulik sewilski, Czarodziejski flet, Così fan tutte i Wolny strzelec. Koncertował również na wielu innych prestiżowych scenach takich jak: Palais des Beaux-Arts w Brukseli czy Koningin Elisabethzaal w Antwerpii, a także w Indiach i Kanadzie.

Robert Marat

Robert Marat

Robert Marat – fortepian

Pianista i pedagog, profesor Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Wychowanek szkół muzycznych w Białymstoku, które ukończył pod kierunkiem Heleny Frankiewicz. Dyplom pianistyczny uzyskał w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie prof. Andrzeja Jasińskiego w 1988 roku. Studiował również kameralistykę u prof. Marii Szwajger-Kułakowskiej, a także grę na organach i klawesynie. Jest laureatem konkursów pianistycznych m.in. Konkursu im. Karola Szymanowskiego w Łodzi w 1987 roku oraz wielu nagród w zakresie muzyki kameralnej.

Przez trzy dekady pracował w Akademii Muzycznej w Katowicach. W 2012 roku uzyskał tytuł profesora sztuk muzycznych. Współpracował z Wydziałem Instrumentalno-Podagogicznym Uniwersytetu im. Fryderyka Chopina oraz Uniwersytetem Mozarteum w Salzburgu. Jest nauczycielem szkół muzycznych w Białymstoku. Prowadzi liczne kursy konsultacje, wykłady, zasiada w jury konkursów dla dzieci i młodzieży.

Prowadzi ożywioną działalność koncertową, występuje z orkiestrami jako solista, z recitalami pianistycznymi, jako kameralista często towarzyszy śpiewakom. Pojawiał się na prestiżowych festiwalach: Warszawska Jesień, Sazburger Festspiele. Dokonał wielu nagrań radiowych, telewizyjnych i na płyty CD. Po raz pierwszy zarejestrował „zapomniane” utwory kompozytorów polskich Aleksandra Michałowskiego, Raula Koczalskiego i Henryka Macury.