Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 8 października 2004 roku
Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Die Zauberflöte | Czarodziejski flet
Opera (Singspiel – śpiewogra) w 2 aktach KV 620 (1791)
Libretto: Emanuel Schikaneder
PROGRAM TRANSMISJI:
- 19.11.2017 Mozart Czarodziejski flet – RETRANSMISJA po raz pierwszy w HD / wersja oryginalna
- 27.01.2018 Puccini Tosca – premiera sezonu
- 24.02.2018 Puccini Cyganeria – nowa obsada
- 28.04.2018 Massenet Kopciuszek – premiera sezonu / po raz pierwszy w Met
Bilety
- ulgowy (senior, uczeń, student) – 40zł
- normalny – 45zł
- karnet na 4 opery – 140zł
Obsada:
- Golda Schultz jako Pamina
- Kathryn Lewek jako Królowa Nocy
- Charles Castronovo jako Tamino
- Markus Werba jako Papageno
- Christian Van Horn jako Mówca
- René Pape jako Sarastro
- Soliści, chór, balet, lalkarze i orkiestra The Metropolitan Opera
Dyrygent: James Levine
Realizatorzy:
- Julie Taymor reżyseria i kostiumy
- George Tsypin scenografia
- Donald Holder światło
- Julie Taymor i Michael Curry lalki
- Mark Dendy choreografia
czas trwania: 3 godz. 09 min (w tym 1 przerwa – 35 min)
Emerytowany dyrektor muzyczny Met, niezrównany James Levine poprowadzi pełną niemieckojęzyczną wersję magicznej baśni Mozarta w spektakularnej inscenizacji Julie Taymor, uznanej amerykańskiej reżyserki teatralnej, filmowej i operowej. Artystka wykorzystała w spektaklu wielkie animowane lalki. Kinomani znają Taymor jako autorkę m.in. „Fridy” z Salmą Hayek, czy „Tytusa Andronikusa” z Anthonym Hopkinsem.
Różne drogi prowadzą do operowego świata. Julie Taymor na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersję opery-oratorium „Król Edyp” Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Jej wersja „Czarodziejskiego fletu” Mozarta to prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym librettem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty).
“Czarodziejski flet” to subtelna baśń, rozpięta pomiędzy przyziemną komedią a szlachetnym mistycyzmem – została napisana dla teatru zlokalizowanego poza centrum Wiednia, z czystą intencją przyciągnięcia szerokiej publiczności. Opowieść w stylu „śpiewo-gry” składa się z numerów muzycznych połączonych dialogami i akcją sceniczną. Ta wspaniała struktura pozwala na zmienność nastrojów – od powagi do radosnej beztroski. Kompozytor i autor libretta należeli do masonerii – bractwa wyznającego moralne i metafizyczne idee – masońskie wyobrażenia i symbole zostały wykorzystane w tym utworze, choć sama opowiedziana historia jest po prostu uniwersalna, jak każda baśń.
Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny. Na księcia czeka Pamina – córka Królowej Nocy, na ptasznika – podobna do niego kolorowo „opierzona” Papagena. Libretto łączy elementy fantastyki, poezji, egzotyki oraz ludowej burleski, towarzyszy temu czarująca muzyka i piękne głosy.
Zapowiedź