Zapraszamy na koncert Chóru Kontrapunkt i przyjaciół w Kościele Najświętszego Serca Jezusowego w Ełku.
Usłyszymy pierwsze publiczne wykonanie średniowiecznego hymnu STABAT MATER Piotra Grinholca, przez:
- Hanna Zajączkiewicz – sopran
- Aneta Łukaszewicz – mezzosopran
- Ks. Zbigniew Stępniak – basso profondo
- Rafał Sulima – Dyrygent
- Chór Kontrapunkt
- Chór Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych II Stopnia w Ełku
- Chór Nonka ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Ełku
- Ełcka Orkiestra Symfoniczna
Piotr Grinholc – kompozytor
Pochodzi z rodziny o bogatych tradycjach muzycznych. Naukę muzyki rozpoczął w wieku pięciu lat. W 1986 roku ukończył Państwowe Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Warszawie i uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie organów prof. Marietty Kruzel-Sosnowskiej. W okresie nauki w Liceum uczył się propedeutyki kompozycji u Romualda Twardowskiego – jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich. Kontrapunkt studiował w warszawskiej Akademii Muzycznej u Tadeusza Maklakiewicza, a improwizację organową u Mariana Sawy. W 1992 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego. W czasie studiów uczestniczył w wielu mistrzowskich kursach interpretacji muzycznej oraz w krajowych i zagranicznych seminariach muzyki organowej. Koncertował jako solista i akompaniator w Polsce oraz
w większości krajów Europy, a także w Kanadzie. Jako organista wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia wykonywał partie organowe w Symfonii „Polonia” I.J. Paderewskiego, „Missa Solemnis” L. van Beethovena oraz „Credo” K. Pendereckiego. Wykonywał też partie basso continuo w wielu utworach oratoryjnych z epoki baroku, w tym w „Pasji wg. św. Jana” J.S Bacha, „Requiem” W.A. Mozarta. Jako organista brał również udział w polskim prawykonaniu „Missy Andiny” peruwiańskiego kompozytora Alejandro Núñez Allauca.
Piotr Grinholc czynnie zajmuje się kompozycją. W swoim dorobku artystycznym posiada kompozycje i aranżacje zarówno na organy, chór, orkiestrę. Przez wiele lat był współpracownikiem Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, dla których komponował, aranżował i nagrywał piosenki oraz muzykę ilustracyjną dla celów edukacyjnych. Jest także autorem wielu utworów muzycznych wydanych przez wydawnictwo Paris Music, specjalizujące się w edycjach płytowych dla potrzeb radia, telewizji oraz wytwórni filmowych. Piotr Grinholc jest też autorem muzyki skomponowanej do filmów dokumentalnych emitowanych przez Discovery Channel. W 2010 oraz 2014 roku wydawnictwo Paris Music wydało dwie autorskie płyty CD z utworami na orkiestrę symfoniczną pt. „Seasons” oraz „Orchestral Colours”, zaś płyta CD z muzyką orkiestrową pt. „Beauty of Poland” została wydana przez wytwórnię Universal Music. Obecnie w przygotowaniu jest płyta CD z jego solową muzyką organową.
Piotr Grinholc zajmuje się także zawodowo techniką realizacji nagrań muzycznych. Jest cenionym specjalistą w dziedzinie nagrań muzyki klasycznej, kameralnej, organowej, chóralnej oraz symfonicznej. Jest realizatorem nagrań płytowych znanych artystów scen polskich, a także wielu znakomitych chórów i zespołów muzycznych. Kilkanaście płyt kompaktowych nagranych przez Piotra Grinholca zostało nominowanych do nagrody „Fryderyk”. Płyta CD w wykonaniu Prof. Andrzeja Chorosińskiego z nagraniem organów w Bazylice Licheńskiej otrzymała w 2004 roku tytuł Podwójnej Platynowej Płyty przyznawanej przez Związek Producentów Audio–Video, a album z muzyką organową ze Świętej Lipki w wykonaniu Rafała Sulimy otrzymał tytuł Złotej
Płyty. W 2010 roku płyta z muzyką dawną pt. „Battalia” w wykonaniu zespołu dawnych instrumentów dętych Trombastic, a zrealizowana przez Piotra Grinholca, otrzymała prestiżową statuetkę „Fryderyka” w kategorii Muzyki Dawnej. Ważnym elementem w działalności artystycznej Piotra Grinholca jest praca pedagogiczna. Obecnie prowadzi klasę improwizacji organowej i kameralistyki w Zespole Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Jest także członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Związku Artystów Wykonawców STOART. W marcu 2012 roku Piotr Grinholc został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” za całokształt działalności pedagogiczno-artystycznej.
Dr hab. sztuki, dr n. med. Hanna Zajączkiewicz, prof. UWM – sopran lirico-spinto
Łączy dwa zawody lekarza i muzyka. Kierownik Katedry i Kliniki Otolaryngologii, Chorób Głowy i Szyi WUM. Doktor nauk medycznych, doktor habilitowany sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka, od 2020 roku Profesor UWM. Specjalista Otolaryngologii, Chirurgii Głowy i Szyi, Otolaryngologii Dziecięcej, Foniatrii i Audiologii.
W 2006 r. podjęła studia na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, w klasie wybitnej śpiewaczki operowej, prof. Urszuli Trawińskiej-Moroz. Studiowała również śpiew solowy w Conservatorio Statale di Musica „E. F. Dall’Abaco” w Veronie (Włochy) w klasie prof. Marii Sokolińskiej-Noto. W roku 2011 ukończyła z wyróżnieniem studia wokalne na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku, w klasie śpiewu solowego prof. Cezarego Szyfmana.
Ma w swoim dorobku liczne koncerty zarówno pieśniarskie, oratoryjno-kantatowe, jak i operowe.
Jest laureatką konkursów wokalnych w kraju i za granicą m.in. w 2007 r. otrzymała Wyróżnienie w Moniuszkowskim Konkursie Wokalnym „Pieśń wieczorna”, w 2011 r. – II miejsce podczas Międzynarodowego Konkursu Giovani Musicisti „Antonio Salieri” w Legnago (Włochy). We wrześniu 2012 r. otrzymała Nagrodę Specjalną za Najlepszą Interpretację Muzyki Sakralnej podczas Międzynarodowego Konkursu Musica Sacra „Beata Paola Montaldi” (Mantova – Włochy). W 2013 r., również w tym konkursie, Nagrodę Finalisty. W konkursie Australian Concerto and Vocal Competition 2014 zdobyła II miejsce. W 2019 roku podczas Il Lunigiana International Music Festival è organizzato da Associazione „Amici del Lunigiana International Music Festival” otrzymała Nagrodę Główną i Nagrodę Specjalną Stowarzyszenia Muzycznego – Associazione Giovanile Musicale. W konkursie Music Stars Avards 2020 – International Music Competition (Estonia) otrzymała Silver Star Voice oraz, w tym samym roku, III nagrodę w V. Danubia Talents International Music Competition (Węgry). Ponadto: Rocky Mountain Competition Toronto (Kanada) Spring 2021 – drugie miejsce, Grand Maestro International Music Competition (Kanada), Professional Category – Voice – Platynowy Medal.
Prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu śpiewu solowego, emisji głosu, foniatrii i higieny głosu oraz otorynolaryngologii. Inicjatorka międzyobszarowych badań z zakresu otorynolaryngologii i anatomii głosu ludzkiego oraz badań w zakresie redefinicji podstawowych kryteriów oceny artystycznej głosu ludzkiego. Jest autorką i współautorką wielu publikacji naukowych. Prezes Fundacji Rozwoju Wokalistyki i Profilaktyki Głosu Profesjonalnego „Voice&Med Arts”. Dyrektor i Organizator Ogólnopolskiej Konferencji Naukowo-Szkoleniowej Trakt Głosowy – zagadnienia interdyscyplinarne oraz Międzynarodowego Mistrzowskiego Kursu Wokalnego z elementami anatomii, fizjologii i higieny głosu w kontekście wykonawczym.
W 22.10.2022 na Zamku Królewskim w Warszawie otrzymała najwyższe odznaczenie Polskiego Towarzystwa Lekarskiego medal GLORIA MEDICINAE.
Aneta Łukaszewicz – mezzosopran
Solistka Polskiej Opery Królewskiej. Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej, którą z wyróżnieniem ukończyła w klasie prof. Jerzego Artysza (2004). Na studiach była stypendystką Ministra Kultury. W jej repertuarze operowym znajduje się blisko 40 partii, m. in. Ottavia w Koronacji
Poppei C. Monteverdiego, Rosina w Cyruliku Sewilskim i Isabella we Włoszce w Algierze G. Rossiniego, Dydona w Dydonie i Eeneaszu H. Purcella, Dorabella w Cosi fan Tutte W. A. Mozarta, Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Niewiasta Hiobowa w „Hiobie” Krzesimira Dębskiego.
Debiutowała na scenie kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie partią Filipiewny w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego – studenckim przedstawieniu macierzystej uczelni (2001). W latach 2004-2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonywała tam partie w operach m.in. C. Monteverdiego, W. A. Mozarta, G. Verdiego, L. Janacka. W 2015r. roku brała udział w prapremierze opery Leszka Możdżera „Kant” jako Pani Kant. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała w teatrach w Szwajcarii, Hiszpanii i Japonii. Artystkę można było także oglądać w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie brała udział w realizacji Katii Kabanowej L.Janaćka w reżyserii Dawida Aldena. Gościła również w Operze Lwowskiej, gdzie w 2015 roku wystąpiła z recitalem pieśni I. J. Paderewskiego. Współpracowała z wieloma polskimi orkiestrami filharmonicznymi, Orkiestrą
Kameralną Polskiego Radia „Amadeusz” pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia. Występuje również w repertuarze kameralnym i pieśniarskim. Gościła na wielu festiwalach m. in. Warszawska Jesień, Letnim Festiwalu Kompozytorów Polskich i Festiwalu Pieśni Europejskiej w Warszawie, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym, Międzynarodowym Festiwalu Odkrywamy Paderewskiego we Lwowie a także na polskiej edycji międzynarodowego festiwalu La Folle Journee/Szalone Dni Muzyki. Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową. W jej szerokim repertuarze znajdują się dzieła mistrzów wielu epok: od Haendla i Bacha, poprzez Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Szymanowskiego aż po kompozytorów współczesnych (m. in. F. Panisello, St. Moryto, K. Dębski), którzy często powierzają jej prawykonania swoich dzieł.
Ks. Zbigniew Stępniak – basso profondo
Jest absolwentem Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (śpiew solowy w klasie prof. M. Witkiewicza i ks. dra hab. R. Kaczorowskiego). Ukończył również Wyższe Seminarium Duchowne Hosianum w Olsztynie (filozofia i teologia), Instytut Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, Podyplomowe Studium Emisji Głosu przy Narodowym Centrum Kultury w Warszawie i Akademii Muzycznej w Bydgoszczy (u prof. J. Gałęskiej-Tritt). Studia doktoranckie odbył w Sekcji Muzykologii Teoretycznej i Stosowanej na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie (od 2011 r. – doktor nauk humanistycznych w zakresie historii). Stopień doktora habilitowanego otrzymał na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu w roku 2019 (doktor habilitowany w dziedzinie sztuk muzycznych dyscyplinie wokalistyka). Swoje umiejętności wokalne pogłębia na różnych kursach, szkoleniach i stażach w kraju i za granicą (m.in. Gerda Türka, Izabeli Kłosińskiej, Janusza Niziołka, Jadwigi Romańskiej, Marka Rzepki, Jana Ballarina, Evelyne Tubb, Ulricha Messthaltera, Eugeniusza Sąsiadka, Stefanii Toczyskiej, Ingrid Kremling, Dmitrija Susłowa, Hartmuta Zabela). Kilkakrotnie odbywał staże naukowe w takich ośrodkach, jak: Schola Cantorum Basiliensis, Państwowy Uniwersytet im. Janki Kupały w Grodnie, Akademia Muzyczna im. Louisa Spohra w Kassel, Konserwatorium im. M. Glinki w Nowosybirsku, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg, Hochschule für Musik „Carl Maria von Weber” w Dreźnie.
Pracuje na stanowisku profesora Instytutu Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. Koncertuje w kraju i za granicą (m.in. w Szwajcarii, Niemczech, Rosji, na Białorusi, w Czechach). Nagrał dziewięć solowych płyt CD: „Kolędy polskie”, „Romanse rosyjskie”, „Молитва на Востоке. Wokalna solowa muzyka religijna rosyjskich kompozytorów”, „Rosarium vocalis”, „Stanisław Moniuszko – sacrum et profanum”, „Kolędy wybrane – basem wyśpiewane w opracowaniu S. Niewiadomskiego” cz. 1 i 2, „Adoro Te – Eucharistische Musik von Gregorianik bis zu Französischen Romantik”.
Jest m.in. pomysłodawcą, inicjatorem i pierwszym dyrektorem artystycznym Letnich Koncertów Muzyki Wokalnej „Varmia Gaudet et Cantat” w Ramsowie oraz spotkań z muzyką sakralną w kantonie Wallis w południowej Szwajcarii.
W swoim repertuarze ma utwory kompozytorów od renesansu do współczesności: operowe arie basowe, pieśni, dzieła oratoryjno-kantatowe, szczególnie rzadko wykonywane kompozycje barokowe dla basso-profondo.
Rafał Sulima – dyrygent
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, filia w Białymstoku, w trzech specjalnościach: organy (2003) w klasie prof. Marii Terleckiej; muzyka kościelna (2004) w klasie prof. Bożenny Sawickiej, prof. Michała Dąbrowskiego; śpiew solowy (2009) w klasie prof. Cezarego Szyfmana. W roku 2001 i 2021 był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zdobył nagrodę Grand Prix i pierwsze miejsce na II Ogólnopolskim Konkursie Organistów Pro Organo 2007 w Warszawie. Jest również laureatem konkursu Primus Inter Pares 2004. W maju 2013 roku obronił tytuł doktora sztuki muzycznej w specjalności organy, na UMFC w Warszawie. Obecnie pracuje na macierzystej uczelni w Białymstoku, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne z gry na organach, improwizacji, śpiewu, basu cyfrowanego oraz akompaniamentu liturgicznego. W swoim dorobku
artystycznym ma liczne nagrania płytowe, koncerty organowe, kameralne, także wokalne. Koncertował w kraju i za granicą m.in.: Szwajcarii, Niemczech, Ukrainie, Litwie, Włoszech, Szkocji, Słowacji. Współpracuje z Operą i Filharmonią Podlaską oraz chórami akademickimi. W latach 2003 – 2013 był organistą w Świętej Lipce, gdzie oprócz tradycyjnych obowiązków liturgicznych, prezentował brzmienie wspaniałych, znanych w kraju i za granicą, barokowych organów. Solowa płyta CD Rafała Sulimy z nagraniem tego instrumentu, uzyskała status złotej. Od 2009 roku jest dyrygentem Chóru Kontrapunkt w Ełku oraz od 2015 roku dyrygentem Ełckiej Orkiestry Kameralnej. Rafał Sulima otrzymał Białą Lilię – Nagrodę Artystyczną (2010 i 2021) przyznaną przez Prezydenta Miasta Ełku, Złotego Bociana od Starosty Powiatu Ełckiego za krzewienie kultury muzycznej w regionie. W latach 2014 – 2022 otrzymywał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Ełku – Tomasza Andrukiewicza.
Chór Kontrapunkt
Początek chóru datowany jest na rok 1997, kiedy to pod kierownictwem Wojciecha Popielarza powstał amatorski chór Cantilena. W 2001 roku dyrygentem chóru została Jadwiga Cymbor-Pasińska. W roku 2003 chór zmienił nazwę na KONTRAPUNKT. W roku 2007 r. zespół zaczął działać w ramach Ełckiego Towarzystwa Muzycznego. Obowiązki dyrygenta KONTRAPUNKTU we wrześniu 2009 roku przejął Rafał Sulima. Pod jego batutą chór rozwija
się i rozszerza działalność koncertową. Obecnie chór KONTRAPUNKT liczy 40 osób, są w nim przedstawiciele różnych środowisk. Tylko niektórzy są związani zawodowo z muzyką, większość to amatorzy. Śpiewanie w chórze to dla wielu spełnienie marzeń i realizacja talentów muzycznych.
Od roku 2021 chór działa w strukturach Ełckiego Centrum Kultury.
Chór KONTRAPUNKT współpracuje z Ełcką Orkiestrą Kameralną. Znakomitym efektem współpracy są liczne koncerty oraz nagrania. Chór prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą (odwiedził takie państwa jak: Włochy, Niemcy, Białoruś, Ukraina, Litwa).
Koncerty Chóru spotykają się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności. Owacjami zakończyły się występy zespołu pod batutą Rafała Sulimy z towarzyszeniem Ełckiej Orkiestry Kameralnej podczas koncertów: Requiem KV 626 – Wolfganga Amadeusza Mozarta, Requiem – Johna Ruttera, Glorii RV589 – Antonio Vivaldiego, Glorii – Johna Ruttera, Oratorio de Noêl – Camille Saint – Saënsa, Mszy Góralskiej – Tadeusza Maklakiewicza, Glorii i Te Deum – Karla Jenkinsa. Chór współpracował ze znanymi w Polsce i Europie solistami takimi jak: Małgorzata Trojanowska, Kacper Szelążek, Aneta Łukaszewicz oraz Karolina Kuklińska, Magdalena Zięba, Wiktora Zawistowska, Mikołaj Zgódka, Przemysław Kummer, Tomasz Sulima. Repertuar zespołu obejmuje programy muzyki chóralnej a cappella, oratoryjne, operowe, największe dzieła muzyki sakralnej. Chór ma w dorobku płyty „Anioł pasterzom mówił…” wydaną w 2013 r., i ” Msza Ełcka” wydana w 2023 r. Za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury zespół został uhonorowany nagrodami: Nagroda Białej Lilii 2010 przyznane chórowi i dyrygentowi przez Prezydenta Miasta Ełku Tomasza Andrukiewicza; Nagroda Talent Roku 2011 w kategorii muzyki chóralnej, przyznana chórowi i dyrygentowi przez Kapitułę Fundacji Środowisk Twórczych w Olsztynie, Wyróżnienie Ełcki Bocian 2014 w kategorii Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego – Nagroda Ełckiego Bociana 2015 w kategorii Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego, Nagroda Białej Lilii 2021 przyznana chórowi i dyrygentowi przez Prezydenta Miasta Ełku Tomasza Andrukiewicza.
Chór NONKA Szkoły Podstawowej nr 9 im. Jana Pawła II w Ełku
Istnieje od 2000 r. Są to uzdolnieni muzycznie uczniowie z klas I-VIII, którzy swoje umiejętności chętnie prezentują na uroczystościach szkolnych, miejskich, koncertach charytatywnych oraz konkursach o zasięgu powiatowym i wojewódzkim. W repertuarze chóru znajdują się m.in. pieśni patriotyczne, religijne, ludowe i piosenki dziecięce. Chór uczestniczy w ogólnopolskim programie Narodowego Forum Muzyki – Akademia Chóralna „Śpiewająca Polska”.
Chór Fantazja ze Szkoły Podstawowej nr 4 w Ełku
Ełcka Orkiestra Symfoniczna
Skład:
Skrzypce I
1. Paweł Polak – koncertmistrz
2. Jadwiga Korzeń
3. Anna Cieśluk
4. Julia Dombek
5. Agnieszka Sobolewska
6. Marzena Rogińska
7. Eun Cho
Skrzypce II
1. Anna Polak
2. Agata Laskowska
3. Urszula Laskowska – Bogusłowicz
4. Karolina Prażuch
5. Piotr Krakowiak
6. Dariusz Kołtyś
Altówki
1. Alina Kowalska
2. Anna Mikołajczak
3. Radosław Koper
4. Mirosław Zalewski
Wiolonczele
1. Monika Łukawska
2. Gabriela Zadroga
3. Grzegorz Vytlacil
Kontrabasy
1. Marek Raczkowski
2. Rafał Makarski
Flet – Ryszard Jasionowski
Obój – Kinga Szmigulska
Klarnet – Marcin Łukawski
Fagot – Ewa Chomicz – Wysocka
Trąbka – Grzegorz Karpowicz
Waltornia – Konrad Ołdakowski
Puzon –
Tuba – Marcin Stępkowski
Kotły – Jakub Zrajkowski
Dzwony rurowe – Dorota Markiewicz
Talerze – Dominik Sulima
Fortepian – Katarzyna Makal – Żmuda
Organy – Paweł Korytkowski