Koncert  GLORIA - Prawykonanie

GLORIA - Prawykonanie Koncert

01
cze
2025
Kościół Najświętszego Serca Jezusowego
19:00
Ełckie Centrum Kultury
Kościół Najświętszego Serca Jezusowego ,
Wstęp wolny

Zapraszamy na koncert „GLORIA” z okazji 600 lecia miasta Ełku w Kościele Najświętszego Serca Jezusowego w Ełku.

Usłyszymy pierwsze publiczne wykonanie Gloria in excelsis Deo (w skrócie Gloria; łac. „Chwała Bogu na wysokości”) – średniowiecznego hymnu do muzyki Piotra Grinholca. Wykonawcami koncertu będą :

  • Małgorzata Trojanowska  – sopran
  • Aneta Łukaszewicz – mezzosopran
  • Rafał Bartmiński  tenor
  • Łukasz Konieczny – bas
  • Chór Kontrapunkt
  • Orkiestra Symfoniczna
  • Rafał Sulima – dyrygent

PIOTR GRINHOLC – kompozytor

Pochodzi z rodziny o bogatych tradycjach muzycznych. Naukę muzyki rozpoczął w wieku pięciu lat. W 1986 roku ukończył Państwowe Liceum Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Warszawie i uzyskał dyplom z wyróżnieniem w klasie organów prof. Marietty Kruzel-Sosnowskiej. W okresie nauki w Liceum uczył się propedeutyki kompozycji u Romualda Twardowskiego – jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich. Kontrapunkt studiował w warszawskiej Akademii Muzycznej u Tadeusza Maklakiewicza, a improwizację organową u Mariana Sawy. W 1992 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego. W czasie studiów uczestniczył w wielu mistrzowskich kursach interpretacji muzycznej oraz w krajowych i zagranicznych seminariach muzyki organowej. Koncertował jako solista i akompaniator w Polsce oraz
w większości krajów Europy, a także w Kanadzie. Jako organista wraz z orkiestrą Sinfonia Varsovia wykonywał partie organowe w Symfonii „Polonia” I.J. Paderewskiego, „Missa Solemnis” L. van Beethovena oraz „Credo” K. Pendereckiego. Wykonywał też partie basso continuo w wielu utworach oratoryjnych z epoki baroku, w tym w „Pasji wg. św. Jana” J.S Bacha, „Requiem” W.A. Mozarta. Jako organista brał również udział w polskim prawykonaniu „Missy Andiny” peruwiańskiego kompozytora Alejandro Núñez Allauca.
Piotr Grinholc czynnie zajmuje się kompozycją. W swoim dorobku artystycznym posiada kompozycje i aranżacje zarówno na organy, chór, orkiestrę. Przez wiele lat był współpracownikiem Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, dla których komponował, aranżował i nagrywał piosenki oraz muzykę ilustracyjną dla celów edukacyjnych. Jest także autorem wielu utworów muzycznych wydanych przez wydawnictwo Paris Music, specjalizujące się w edycjach płytowych dla potrzeb radia, telewizji oraz wytwórni filmowych. Piotr Grinholc jest też autorem muzyki skomponowanej do filmów dokumentalnych emitowanych przez Discovery Channel. W 2010 oraz 2014 roku wydawnictwo Paris Music wydało dwie autorskie płyty CD z utworami na orkiestrę symfoniczną pt. „Seasons” oraz „Orchestral Colours”, zaś płyta CD z muzyką orkiestrową pt. „Beauty of Poland” została wydana przez wytwórnię Universal Music. Obecnie w przygotowaniu jest płyta CD z jego solową muzyką organową.

Piotr Grinholc zajmuje się także zawodowo techniką realizacji nagrań muzycznych. Jest cenionym specjalistą w dziedzinie nagrań muzyki klasycznej, kameralnej, organowej, chóralnej oraz symfonicznej. Jest realizatorem nagrań płytowych znanych artystów scen polskich, a także wielu znakomitych chórów i zespołów muzycznych. Kilkanaście płyt kompaktowych nagranych przez Piotra Grinholca zostało nominowanych do nagrody „Fryderyk”. Płyta CD w wykonaniu Prof. Andrzeja Chorosińskiego z nagraniem organów w Bazylice Licheńskiej otrzymała w 2004 roku tytuł Podwójnej Platynowej Płyty przyznawanej przez Związek Producentów Audio–Video, a album z muzyką organową ze Świętej Lipki w wykonaniu Rafała Sulimy otrzymał tytuł Złotej
Płyty. W 2010 roku płyta z muzyką dawną pt. „Battalia” w wykonaniu zespołu dawnych instrumentów dętych Trombastic, a zrealizowana przez Piotra Grinholca, otrzymała prestiżową statuetkę „Fryderyka” w kategorii Muzyki Dawnej. Ważnym elementem w działalności artystycznej Piotra Grinholca jest praca pedagogiczna. Obecnie prowadzi klasę improwizacji organowej i kameralistyki w Zespole Szkół Muzycznych im. Karola Szymanowskiego w Warszawie. Jest także członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS oraz Związku Artystów Wykonawców STOART. W marcu 2012 roku Piotr Grinholc został odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego medalem „Zasłużony dla Kultury Polskiej” za całokształt działalności pedagogiczno-artystycznej.

 

MAŁGORZATA TROJANOWSKA

Śpiewaczka – sopran, a także dyrygent i pedagog; doktor sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka. Absolwentka dwóch specjalności na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina – dyrygentury chóralnej oraz śpiewu solowego w klasie prof. Ewy Iżykowskiej. Wielokrotna laureatka konkursów wokalnych i stypendiów artystycznych.

Ma bogate i różnorodne doświadczenie zawodowe. Współpracuje z orkiestrami wielu polskich filharmonii oraz teatrami: Polską Operą Królewską, Operą Nova w Bydgoszczy, Operą i Filharmonią Podlaską, Teatrem Wielkim w Łodzi, Orkiestrą Polskiego Radia. Gości na festiwalach muzycznych. Koncertowała we Włoszech, w Niemczech, Czechach, na Litwie, Filipinach.

Repertuar artystki jest bogaty i różnorodny. Obejmuje liczne partie operowe i operetkowe, to m.in.: Poppea w L’incoronazione di Poppea C. Monteverdiego, Almirena w operze Rinaldo G.F. Händla, Serpina w La serva padrona G. B. Pergolesiego, Tytania w The Fairy Queen oraz Dydona w Dido and Aeneas H. Purcella, Contessa w Le Nozze di Figaro, Fiordiligi w Cosi fan tutte, Donna Anna w operze Don Giovanni W. A. Mozarta; Hanna w Strasznym dworze oraz tytułowa Halka w operze S. Moniuszki, Mimi w La Boheme oraz Tosca G. Pucciniego, Saffi w Der Zigeunerbaron J. Straussa, Przyjaciółka ptaków w operze H. Czyża Kynolog w rozterce, Kara w Nocy kruków Z. Krauzego (główna rola kobieca, prawykonanie). Były to produkcje realizowane przez znakomitych reżyserów, m.in.: J. Kiliana, P. Aignera, P. Chomczyka, W. Raźniaka, M. Sartovą czy N. Babińską.

Małgorzata Trojanowska wykonywała także partie solowe kanonicznych dzieł oratoryjnych, m.in.: Weihnachtsoratorium, Magnificat, kilkunastu kantat, obu pasji J. S. Bacha, Brockes Passion oraz Mesjasz G. F. Händla, Glorii i Magnificat A. Vivaldiego, Jephte G. Carissimiego (Filia), Stabat Mater J. B. Pergolesiego, Gesu al Calvario J. D. Zelenki, Requiem, Mszy koronacyjnej, Exultate jubilate oraz Wielkiej mszy c-moll W. A. Mozarta, Oratorium na Boże Narodzenie C. Saint – Saënsa, IX Symfonia L van Beethovena, Die Jahreszeiten J. Haydna, Quo vadis F. Nowowiejskiego, Requiem G. Faure, Te Deum, Angelus W. Kilara, Symfonii pieśni żałosnych oraz Symfonii kopernikańskiej H. M. Góreckiego.

Współpracowała ze znakomitymi dyrygentami i liderami, m.in. R. Silvą M. J. Błaszczykiem, D. Runtzem, K. Szwechem, P. Fiugajskim, V. Kiradijevem, B. Akiki, R. Kłoczko, J. M. Zarzyckim, A. Klockiem, M. Kluczyńską, N. Pavilionisem, P. Deptuchem, M. Wolińską, K. Garstką, M. Pastuszką, G. Nowakiem.

Artystka uczestniczyła również w prawykonaniach utworów współczesnych kompozytorów polskich. Są wśród nich: wspomniana Noc kruków Zygmunta Krauzego, Requiem Ignacego Zalewskiego, Msza ełcka Piotra Grinholca, cykl pieśni na głos i fortepian Sielanki oraz oratoria: Dziedzictwo czy Źródło nadziei Tadeusza Trojanowskiego, Stabat Mater Marcina Nagnajewicza, Psalmy dla niezłomych Grzegorza Bogdana. Wielokrotnie brała też udział w nagraniach, w tym dwóch albumów solowych: Głos duszy z utworami sakralnymi (Rafał Sulima – organy) oraz Pieśni do słów Kazimierza Przerwy – Tetmajera (Robert Marat – fortepian).

Jako pedagog współpracuje z Uniwersytetem w Białymstoku oraz Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina.

 

ANETA ŁUKASZEWICZ

Solistka Polskiej Opery Królewskiej. Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej, którą z wyróżnieniem ukończyła w klasie prof. Jerzego Artysza (2004). Na studiach była stypendystką Ministra Kultury. W jej repertuarze operowym znajduje się blisko 40 partii, m. in. Ottavia w Koronacji
Poppei C. Monteverdiego, Rosina w Cyruliku Sewilskim i Isabella we Włoszce w Algierze G. Rossiniego, Dydona w Dydonie i Eeneaszu H. Purcella, Dorabella w Cosi fan Tutte W. A. Mozarta, Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Niewiasta Hiobowa w „Hiobie” Krzesimira Dębskiego.
Debiutowała na scenie kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie partią Filipiewny w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego – studenckim przedstawieniu macierzystej uczelni (2001). W latach 2004-2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonywała tam partie w operach m.in. C. Monteverdiego, W. A. Mozarta, G. Verdiego, L. Janacka. W 2015r. roku brała udział w prapremierze opery Leszka Możdżera „Kant” jako Pani Kant. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała w teatrach w Szwajcarii, Hiszpanii i Japonii. Artystkę można było także oglądać w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie brała udział w realizacji Katii Kabanowej L.Janaćka w reżyserii Dawida Aldena. Gościła również w Operze Lwowskiej, gdzie w 2015 roku wystąpiła z recitalem pieśni I. J. Paderewskiego. Współpracowała z wieloma polskimi orkiestrami filharmonicznymi, Orkiestrą
Kameralną Polskiego Radia „Amadeusz” pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia. Występuje również w repertuarze kameralnym i pieśniarskim. Gościła na wielu festiwalach m. in. Warszawska Jesień, Letnim Festiwalu Kompozytorów Polskich i Festiwalu Pieśni Europejskiej w Warszawie, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym, Międzynarodowym Festiwalu Odkrywamy Paderewskiego we Lwowie a także na polskiej edycji międzynarodowego festiwalu La Folle Journee/Szalone Dni Muzyki. Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową. W jej szerokim repertuarze znajdują się dzieła mistrzów wielu epok: od Haendla i Bacha, poprzez Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Szymanowskiego aż po kompozytorów współczesnych (m. in. F. Panisello, St. Moryto, K. Dębski), którzy często powierzają jej prawykonania swoich dzieł.

 

RAFAŁ BARTMIŃSKI 

Polski tenor, absolwent wydziału wokalno-aktorskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie prof. Eugeniusza Sąsiadka.

Laureat III miejsca na XI Konkursu Wokalnym im. Ady Sarii w Nowym Sączu. W 2007 roku zdobył drugie miejsce i 11nagród pozaregulaminowych podczas VI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im.Stanisława Moniuszki w Warszawie.

Już w trakcie studiów rozpoczął intensywną działalność koncertową ( Msza h-moll, Magnificat – Bacha, Requiem – Mozarta). Na scenie operowej zadebiutował partią Leńskiego w „Eugeniuszu Onieginie” Piotra Czajkowskiego w reżyserii Macieja Prusa. (2001r. Teatr Wielki-Opera Narodowa w Warszawie).

Od tego roku stale współpracuje z Teatrem Wielkim- Operą Narodową wykonując główne partie tenorowe: Tamino – „W krainie Czarodziejskiego Fletu” W.A. Mozart, Jontek – „Halka” (dyr.Marc Minkowski), Stefan – „Straszny Dwór” Stanisław Moniuszko, Ismael – „Nabucco” Giuseppe Verdi, Boris – „Katia Kabanova” Leos Janaček, Pinkerton – „Madama Butterfly” Gioacomo Puccini, Madwoman – „Curlev River” Benjamin Britten czy Tamburmajor – „Wozzeck” Alban Berg. Tą ostatnią rolą Tamburmajora w „Wozzecku”, Rafał Bartmiński debiutował w Teatrze Bolshoi pod batutą Teodora Currentzis’a w reżyserii Dmitra Tcherniakova.

Rafał Bartmiński wyróżnił się też szczególnie w takich rolach jak: Nemorino – „L’elisire d’amor” Gaetano Donizetti (Opera Wrocławska), Don Ottavio – „Don Giovanni” W.A. Mozart (Opera Wrocławska, Opera Krakowska), Alfredo – „Traviata” Giuseppe Verdi (Opera Podlaska, Latvian National Opera w Rydze), Rudolfo – „La boheme” Gioacomo Puccini, Don José – „Carmen” Georges Bizet (Opera Podlaska) oraz Wacław – ” Maria” Roman Statkowski (Wexford Opera Festival) czy Pasterz – „Król Roger” Karol Szymanowski (Opera Wrocławska, Oper Wiesbaden, Teatro Real w Madrycie, Opera Bastille w Paryżu, Opernhaus w Wuppertal).
Artysta prowadzi również bardzo bogatą działalność koncertową.
Jako czołowy wykonawca partii tenorowych w oratoriach Krzysztofa Pendereckiego – „Te deum”, „Kosmogonia” i „Credo”(Nagrania CD Filharmonia Narodowa dyr.Antoni Wit), VII Gates of Jerusalem, „Polish Requiem” (Lipsk z MDR- Sinfonieorchester, z Israel Phillharmonic Orchestra Tel Aviv – Bronfman Auditorium, Haifa – Muncipial Auditorium, Jerusalem- International Convention Centre). Wystąpił również w „Credo” Krzysztofa Pendereckiego pod Batutą Valerego Giergiewa na Jubileuszowej Gali 80-tych urodzin kompozytora.

Śpiewał też „Messa di Requiem” Giuseppe Verdi (International Sacred Music w Rydze, Ljubljana Festival) oraz „VIII Symfonia” Gustav Mahler (The Israel Symphony Orchestra Rishon LeZion dyr. Noam Sheriff), „Harnasie” – Karol Szymanowski Théâtre du Châtelet w Paryżu, „Missa Solemnis” – L. van Beethoven (NOSPR dyr.Jerzy Semkow), „IX Symfonia” – L. van Beethoven (Filharmonia Narodowa dyr. Stanisław Skrowaczewski) „Mesjasz” – Fryderyk Haendel u boku Emmy Kirkby i Michaela Chance’a.
Rafał Bartmiński wykonał „III symfonię – Pieśń o Nocy” – Karol Szymanowski z Filharmonią Narodową pod dyrekcją Antoniego Wita (nagranie DVD), z Sinfonieorchester des Bayreischen Rudfunks w Munich i Köln pod batutą Marissa Jansonsa (nagranie CD), a także z Orquesta Sinfónica de RTVE w Madrycie pod dyrekcją Hannu Lintu.

Artysta stale współpracuje z większością najlepszych orkiestr i filharmonii m.in.: Filharmonią Narodową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia (NOSPR), Simfonią Varsovią, Polską Orkiestrą Radiową. Współpracuje ze znakomitymi dyrygentami takimi jak: Gabriel Chmura, Teodor Currentzis, Miguel Gomez-Martinez, Tomas Hanus, Mariss Jansons, Jacek Kasprzyk, Hannu Lintu, Marc Minkowski, Tadeusz Wojciechowski, Krzysztof Penderecki, Andrzej Straszyński, Antoni Wit, Tadeusz Wojciechowski oraz Alberto Zedda, a także z reżyserami: David Alden, Dmitri Tcherniakov, MariuszTreliński, Jakob Messer, Michał Znaniecki, Krzysztof Warlikowski, Tomasz Konina, Andrzej Domalik, Krzysztof Zanussi, Krystyna Janda. Dokonał wielu nagrań płytowych: „8 symfonia Kwiaty Polskie”- Mieczysław Weinberg, „Credo”, „Kosmogonia”- Krzysztof Penderecki (orkiestra i chór Filharmonii Narodowej dyr. Antoni Wit), „Msze”- Stanisław Moniuszko (chór Filharmonii Narodowej dyr. Henryk Wojnarowski, nagroda Fryderyk 2009), „Psaumes”- Aleksander Tansman, „Vocal- Instrumental Works”- Witold Lutosławski (orkiestra i chór Filharmonii Łódzkiej dyr. Daniel Raiskin), „Falstaff”- Giuseppe Verdi, „Monbar czyli flibustierowie”- Ignacy Feliks Dobrzyński ( Polska Orkiestra Radiowa, Chór Polskiego Radia dyr. Łukasz Borowicz), „Missa Solemnis ex B”-Maksymilian Koperski (Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Chór Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II dyr. Marcin Nałęcz- Niesiołowski), „Oratorio la morte di San Filippo Neri”- Pasquale Anfossi (orkiestra Sinfonia Viva, Poznański Chór Kameralny, nagroda międzynarodowa Złoty Orfeusz 2015).

Rafał Bartmiński występuje również jako aktor dramatyczny w Teatrze Telewizji- „Sesja Castingowa” w reżyserii Krzysztofa Zanussiego oraz spektaklu Andrzeja Domalika „Maria Callas- master class” u boku Krystyny Jandy. Rafał Bartmiński został uhonorowany „Małym Berłem” Fundacji Kultury Polskiej przez Marię Fołtyn jako propagator muzyki Stanisława Moniuszki.

 

ŁUKASZ KONIECZNY

Bas, urodzony w Łodzi. Absolwent Akademii  Muzycznej we Wrocławiu. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich takich pedagogów i śpiewaków jak Prof. Christian Elßner, Deborah Polaski, David Syrus, Jane Henschel, Linda Watson, Franz Grundheber. Kursy aktorskie w Międzynarodowej Szkole Filmowej „IFS“ w Kolonii uzupełniły przygotowanie sceniczne śpiewaka.

W latach 2011-2019 solista Opery Reńskiej w Düsseldorfie.

Posiada w swoim repertuarze ponad 70 ról operowych, m.in. Bartolo Wesele Figara, Crespel Opowieści Hoffmanna Offenbacha, Rocco Fidelio Beethovena, Sparafucile Rigoletto, Banco Macbeth Verdiego, Fafner Złoto Renu i Hunding Walkiria Wagnera czy Minotaurus Ariadne Martinů lub Ojciec Ślub Krauze. Występuje również systematycznie z repertuarem koncertowym.

Zdobył nagrodę̨ specjalną w Międzynarodowym Konkursie Pieśni w Istambule w 2010r.

Łukasz Konieczny odniósł znaczący sukces w roli Polifema w scenicznym prawykonaniu opery Acis i Galatea Händla podczas Festiwalu Händlowskiego w Halle w 2013 roku. Ważnym wydarzeniem było również wykonanie partii basowej w Les Noces Strawińskiego na festiwalu Klavierfestival Ruhr 2013 oraz partii basowej w Polskim Requiem Krzysztofa Pendereckiego podczas Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie 2014. W roku 2015 śpiewak debiutował w roli Rocca w operze Fidelio Beethovena w Mainfranken-Theater w Würzburgu.

W Polsce wystąpił m.in. w roli Dr Behrensa w prawykonaniu opery Czarodziejska Góra Pawła Mykietyna w reżyserii Andrzeja Chyry na zamówienie Festiwalu Malta 2015 w Poznaniu. Opera pokazana była m.in. w ramach festiwalu Warszawska Jesień́ 2016.

W 2017 roku Łukasz Konieczny zadebiutował na deskach monachijskiej Bayerische Staatsoper jako Barone Douphol w operze Traviata Verdiego w obsadzie razem z m.in. Plácido Domingo i Dianą Damrau. W Théâtre du Capitole w Tuluzie wystąpił w Requiem Mozarta. Na scenie drezdeńskiej Semperoper można go było zobaczyć w sezonie 2017/18, gdzie występował w roli Crespela Opowieści Hoffmanna oraz jako Lodovico Otello Verdiego. W tym również sezonie Konieczny wziął udział w gościnnym występie Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Dubaju, gdzie wystąpił w roli Faraona w Aidzie Verdiego. Łukasz Konieczny wystąpił w światowej premierze opery Alka Nowaka Ahat ili – Siostra bogów do libretta Olgi Tokarczuk w ramach festiwalu Sacrum Profanum 2018, zarejestrowane podczas spektaklu nagranie otrzymało nagrodę Fryderyka 2021. W kolejnym sezonie śpiewak zadebiutował w roli Fafnera w Zygfrydzie Wagnera w Operze Reńskiej w Düsseldorfie i tym samym, zbierając znakomite recenzje, wykonał wszystkie basowe role w swoim fachu w dramacie muzycznym Pierścień Nibelunga. W 2019 w ramach Roku Moniuszkowskiego artysta zaprezentował pieśni Stanisława Moniuszki podczas recitalu w Warszawskiej Operze Narodowej.

Do osiągnięć śpiewaka należą również nagrania płytowe, m.in. Pierścień Nibelunga Wagnera (jako Fafner oraz Hunding) wraz z orkiestrą Duisburger Philharmoniker pod kierownictwem Axela Kobera, czy Powrót Syna Marnotrawnego Feliksa Nowowiejskiego (partia Ojca) z orkiestrą Filharmonii Warmińsko – Mazurskiej pod kierownictwem Piotra Sułkowskiego, które to nagranie zostało nominowane do nagrody Fryderyka 2022.

Łukasz Konieczny występował m.in. jako Rocco w Fidelio Beethovena w Operze Bałtyckiej, jako Fafner Siegfriedzie Wagnera w Operze Reńskiej w Düsseldorfie, w Złocie Renu i Siegfriedzie Wagnera podczas Dni Wagnerowskich w Budapeszcie pod batutą Ádáma Fischera oraz w premierze Złota Renu w Esplanade Concert Hall w Singapurze. W 2024 śpiewak występował m.in. jako Betto di Signa Gianni Schicchi Pucciniego w Niemieckim Narodowym Teatrze w Weimarze, jako Eremit w operze Wolny Strzelec Webera podczas festiwalu Eutiner Festspiele, czy jako Ojciec w prawykonaniu zamówionej przez Teatr Wielki w Poznaniu opery Ślub Zygmunta Krauze na podstawie dramatu Witolda Gombrowicza.

Nadchodzące wydarzenia z udziałem śpiewaka obejmują m.in. premierę opery Salome R.Straussa w Teatro Massimo w Palermo, inscenizowaną Podróż Zimową Schuberta oraz Credo Krzysztofa Pendereckiego w Rzymie.

 

CHÓR KONTRAPUNKT

Początek chóru datowany jest na rok 1997, kiedy to pod kierownictwem Wojciecha Popielarza powstał amatorski chór Cantilena. W 2001 roku dyrygentem chóru została Jadwiga Cymbor-Pasińska. W roku 2003 chór zmienił nazwę na KONTRAPUNKT. W roku 2007 r. zespół zaczął działać w ramach Ełckiego Towarzystwa Muzycznego. Obowiązki dyrygenta KONTRAPUNKTU we wrześniu 2009 roku przejął Rafał Sulima. Pod jego batutą chór rozwija
się i rozszerza działalność koncertową. Obecnie chór KONTRAPUNKT liczy 40 osób, są w nim przedstawiciele różnych środowisk. Tylko niektórzy są związani zawodowo z muzyką, większość to amatorzy. Śpiewanie w chórze to dla wielu spełnienie marzeń i realizacja talentów muzycznych.
Od roku 2021 chór działa w strukturach Ełckiego Centrum Kultury.

Chór KONTRAPUNKT współpracuje z Ełcką Orkiestrą Kameralną. Znakomitym efektem współpracy są liczne koncerty oraz nagrania. Chór prowadzi ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą (odwiedził takie państwa jak: Włochy, Niemcy, Białoruś, Ukraina, Litwa).
Koncerty Chóru spotykają się z entuzjastycznym przyjęciem publiczności. Owacjami zakończyły się występy zespołu pod batutą Rafała Sulimy z towarzyszeniem Ełckiej Orkiestry Kameralnej podczas koncertów: Requiem KV 626 – Wolfganga Amadeusza Mozarta, Requiem – Johna Ruttera, Glorii RV589 – Antonio Vivaldiego, Glorii – Johna Ruttera, Oratorio de Noêl – Camille Saint – Saënsa, Mszy Góralskiej – Tadeusza Maklakiewicza, Glorii i Te Deum – Karla Jenkinsa. Chór współpracował ze znanymi w Polsce i Europie solistami takimi jak: Małgorzata Trojanowska, Kacper Szelążek, Aneta Łukaszewicz oraz Karolina Kuklińska, Magdalena Zięba, Wiktora Zawistowska, Mikołaj Zgódka, Przemysław Kummer, Tomasz Sulima. Repertuar zespołu obejmuje programy muzyki chóralnej a cappella, oratoryjne, operowe, największe dzieła muzyki sakralnej. Chór ma w dorobku płyty „Anioł pasterzom mówił…” wydaną w 2013 r., i ” Msza Ełcka” wydana w 2023 r. Za wybitne osiągnięcia w dziedzinie kultury zespół został uhonorowany nagrodami: Nagroda Białej Lilii 2010 przyznane chórowi i dyrygentowi przez Prezydenta Miasta Ełku Tomasza Andrukiewicza; Nagroda Talent Roku 2011 w kategorii muzyki chóralnej, przyznana chórowi i dyrygentowi przez Kapitułę Fundacji Środowisk Twórczych w Olsztynie, Wyróżnienie Ełcki Bocian 2014 w kategorii Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego – Nagroda Ełckiego Bociana 2015 w kategorii Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego, Nagroda Białej Lilii 2021 przyznana chórowi i dyrygentowi przez Prezydenta Miasta Ełku Tomasza Andrukiewicza.

 

RAFAŁ SULIMA – dyrygent

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, filia w Białymstoku, w trzech specjalnościach: organy (2003) w klasie prof. Marii Terleckiej; muzyka kościelna (2004) w klasie prof. Bożenny Sawickiej, prof. Michała Dąbrowskiego; śpiew solowy (2009) w klasie prof. Cezarego Szyfmana. W roku 2001 i 2021 był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zdobył nagrodę Grand Prix i pierwsze miejsce na II Ogólnopolskim Konkursie Organistów Pro Organo 2007 w Warszawie. Jest również laureatem konkursu Primus Inter Pares 2004. W maju 2013 roku obronił tytuł doktora sztuki muzycznej w specjalności organy, na UMFC w Warszawie. Obecnie pracuje na macierzystej uczelni w Białymstoku, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne z gry na organach, improwizacji, śpiewu, basu cyfrowanego oraz akompaniamentu liturgicznego. W swoim dorobku
artystycznym ma liczne nagrania płytowe, koncerty organowe, kameralne, także wokalne. Koncertował w kraju i za granicą m.in.: Szwajcarii, Niemczech, Ukrainie, Litwie, Włoszech, Szkocji, Słowacji. Współpracuje z Operą i Filharmonią Podlaską oraz chórami akademickimi. W latach 2003 – 2013 był organistą w Świętej Lipce, gdzie oprócz tradycyjnych obowiązków liturgicznych, prezentował brzmienie wspaniałych, znanych w kraju i za granicą, barokowych organów. Solowa płyta CD Rafała Sulimy z nagraniem tego instrumentu, uzyskała status złotej. Od 2009 roku jest dyrygentem Chóru Kontrapunkt w Ełku oraz od 2015 roku dyrygentem Ełckiej Orkiestry Kameralnej. Rafał Sulima otrzymał Białą Lilię – Nagrodę Artystyczną (2010 i 2021) przyznaną przez Prezydenta Miasta Ełku, Złotego Bociana od Starosty Powiatu Ełckiego za krzewienie kultury muzycznej w regionie. W latach 2014 – 2022 otrzymywał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Ełku – Tomasza Andrukiewicza.