Ełckie Towarzystwo Muzyczne zaprasza na koncert Chóru Medicoro pod batutą prof. Bożeny Sawickiej w Kościele Najświętszego Serca Jezusowego w Ełku o godz.19.00
Wspólnie z Chórem wystąpią:
- Hanna Zajączkiewicz – sopran
- Aneta Łukaszewicz – mezzosopran
- Zdzisław Madej – tenor
- Tomasz Łykowski – baryton
- Rafał Sulima – organy
Podczas koncertu zostanie po raz pierwszy w Ełku wykonana Msza łacińska Des-Dur Stanisława Moniuszki na chór, solistów i organy.
dr hab. sztuki, dr n. med. Hanna Zajączkiewicz, prof. UWM – sopran
Łączy dwa zawody – lekarza i muzyka. Kierownik Katedry i Kliniki Otolaryngologii, Chorób Głowy i Szyi UWM. Doktor nauk medycznych, doktor habilitowany sztuki w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie wokalistyka, od 2020 roku profesor UWM.
Przygodę ze śpiewem rozpoczęła w 2001 roku w Chórze Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku pod dyr. prof. Bożenny Sawickiej, która jako dyrygent i pedagog miała największy wpływ na jej rozwój muzyczny w kolejnych latach.
Prowadzi wykłady i warsztaty z zakresu śpiewu solowego, emisji i higieny głosu, foniatrii oraz otorynolaryngologii. Inicjatorka międzyobszarowych badań z zakresu otorynolaryngologii i anatomii głosu ludzkiego oraz badań w zakresie redefinicji podstawowych kryteriów oceny artystycznej głosu ludzkiego. Jest autorką i współautorką wielu publikacji naukowych. Pomysłodawczyni i dyrektor Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich z elementami anatomii, fizjologii i higieny głosu oraz Konferencji dotyczącej traktu głosowego.
W swoim dorobku ma liczne koncerty zarówno pieśniarskie, oratoryjno-kantatowe, jak i operowe. Jest laureatką konkursów wokalnych w kraju i za granicą.
W 2022 roku, na Zamku Królewskim w Warszawie, otrzymała najwyższe odznaczenie Polskiego Towarzystwa Lekarskiego – medal GLORIA MEDICINAE.
Aneta Łukaszewicz – mezzosopran
Solistka Polskiej Opery Królewskiej.
Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej, którą z wyróżnieniem ukończyła w klasie prof. Jerzego Artysza (2004). Na studiach była stypendystką Ministra Kultury.
Działalność koncertową rozpoczęła już w czasie studiów, biorąc udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych Bacha, Handla, Vivaldiego, Pergolesiego, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Szymanowskiego, Mahlera.
Występowała u boku znakomitych artystów takich jak Michael Chance i Emma Kirkby. Współpracowała z orkiestrami: Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Świętokrzyskiej, Dolnośląskiej, Podkarpackiej, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeusz” pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna, Concerto Polacco, Sinfonia Viva, z zespołami Pirma Vista i I Solisti di Varsavia, Koncertową Orkiestrą Wojska Polskiego, a także z Filharmonią im. R. Traugutta.
W latach 2004-2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonywała tam partie w operach C. Monteverdiego — Amora i Damigelli w „Koronacji Poppei” oraz Melanto w „Powrocie Ulissesa do Ojczyzny”, operach Mozarta — jako Dorabella w „Cosi fan tutte”, Giacinta w „La finta semplice” oraz Annio w „Łaskawości Tytusa” i wiele innych.
prof. dr hab. Zdzisław Madej – tenor
Śpiewak, doktor filozofii i teologii, duchowny rzymskokatolicki. Kierownik Katedry Wokalistyki Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, gdzie prowadzi klasę śpiewu solowego. Studia rozpoczął w Hochschule für Musik we Freiburgu (Niemcy), w klasie śpiewu solowego prof. Rheginaldo Pinheiro. Po powrocie do kraju kontynuował kształcenie na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, pod kierunkiem prof. Ewy Czermak. Odbył Studia podyplomowe w Hochschule fur Musik und Theater und Medien w Hannoverze, Niemcy, w klasie śpiewu solowego prof. Markusa Schaefera. W 2013 r. uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej wokalistyka, a w 2020 z rąk prezydenta Andrzeja Dudy otrzymał tytuł profesora.
W sezonach artystycznych 2013-2019 był solistą gościnnym Opery Wrocławskiej. Koncertuje w Polsce i za granicą. Jest inicjatorem międzyobszarowych badań nad fizjologią i anatomią głosu ludzkiego oraz badań w zakresie redefinicji podstawowych kryteriów oceny artystycznej głosu ludzkiego. Od 2023 roku pracuje również w Katedrze Otorynolaryngologii, Chorób Głowy i Szyi UWM w Olsztynie. W 2021 roku odznaczony BRĄZOWYM MEDALEM „ZASŁUŻONY KULTURZE GLORIA ARTIS” a 2022 Medalem Komisji Edukacji Narodowej.
Tomasz Łykowski – baryton
Laureat wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych m. in.: Grand Prix na 5. Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Z. Noskowskiego w Brzesku (2018) i Grand Prix na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Pearls of Art” w Kownie na Litwie (2018). Zajął także III miejsce na 13. Międzynarodowym Konkursie Interpretacji „Stonavska Barborka” w Czechach (2019). Jego ostatnie osiągnięcia to: III miejsce na II Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Stanisława Jopka (2021), III miejsce na VIII Polskim Konkursie Duetów (z Piotrem Larą – fortepian) (2022), a także II miejsce na II Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Moniki Swarowskiej-Walawskiej w Krzeszowicach (2022).
W 2020 roku otrzymał tytuł licencjata wokalistyki (dyplom z wyróżnieniem) na wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu solowego prof. Bogdana Makala i Jerzego Butryna. W bieżącym roku ukończył zaś z wyróżnieniem studia magisterskie z wokalistyki (specjalność wokalno-aktorska) w klasie śpiewu ks. prof. Zdzisława Madeja.
Swój warsztat wokalny doskonali uczestnicząc licznych w kursach mistrzowskich z takimi artystami jak: Eytan Pessen, Maciej Pikulski, Benjamin Bayl, Esther de Bros, Andrzej Kosendiak, Tadeusz Zathey, Adam Banaszak, Mathias Rexroth, Ewa Iżykowska, Danuta Paziuk-Zipser, Aleksandra Kurzak.
Na swoim koncie ma występy na wielu koncertach kameralnych oraz pierwszoplanowe role w studenckich spektaklach operowych: „Telefon” G.C. Menottiego, „Loteria na mężów” K. Szymanowskiego (2018), czy w koncertowym wykonaniu „Wesela Figara” W.A. Mozarta (partia tytułowa) (2019). W 2018 roku wcielił się w rolę Inwalida w krotochwili St. Moniuszki pt. „Nowy Don Kiszot” – czyli sto szaleństw w Warszawskiej Operze Kameralnej. Na przełomie listopada i grudnia 2019 roku, wystąpił w uczelnianej inscenizacji śpiewogry Karola Lipińskiego pt. „Kłótnia przez zakład”. Wykonał w niej niezwykle wymagającą rolę obejmującą 7 postaci, tym samym wykonując w jednym spektaklu aż 7 arii. Dzieło doczekało się również nagrania DVD, wydanego przez Towarzystwo Teatralne.
W bieżącym roku artysta wystąpił w operowym spektaklu dyplomowym wykonując partię Guglielma w „Cosi fan tutte” W. A. Mozarta. We wrześniu 2020 roku wystąpił w światowej prapremierze opery „A Vermilion Calm” autorstwa japońskiej kompozytorki Keiko Fujiie, w reżyserii Pii Partum, u boku czołowych polskich śpiewaków. W tym samym roku została wydana płyta: „Moniuszko: Pieśni. Volume 5″, na której artysta wykonuje kilkanaście pieśni solowych St. Moniuszki wraz z pianistką-kameralistką Jolantą Pszczółkowską-Pawlik. W 2023 roku artysta wraz z zespołem Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu – Wrocław Baroque Ensamble, nagrał płytę CD z utworami sakralnymi Mikołaja Zieleńskiego, która niebawem pojawi się na rynku muzycznym.
dr Rafał Sulima – organy
Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, filia w Białymstoku, w trzech specjalnościach: organy (2003) w klasie prof. Marii Terleckiej; muzyka kościelna (2004) w klasie prof. Bożenny Sawickiej, prof. Michała Dąbrowskiego; śpiew solowy (2009) w klasie prof. Cezarego Szyfmana. W roku 2001 i 2021 był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Zdobył nagrodę Grand Prix i pierwsze miejsce na II Ogólnopolskim Konkursie Organistów Pro Organo 2007 w Warszawie. Jest również laureatem konkursu Primus Inter Pares 2004.
W maju 2013 roku obronił tytuł doktora sztuki muzycznej w specjalności organy, na UMFC w Warszawie.
Obecnie pracuje na macierzystej uczelni w Białymstoku, gdzie prowadzi zajęcia dydaktyczne z gry na organach, improwizacji, śpiewu, basu cyfrowanego oraz akompaniamentu liturgicznego. W swoim dorobku artystycznym ma liczne nagrania płytowe, koncerty organowe, kameralne, także wokalne. Współpracuje z Chórem Filharmonii i Opery Podlaskiej oraz chórami akademickimi. W latach 2003 – 2013 był organistą w Świętej Lipce, gdzie oprócz tradycyjnych obowiązków liturgicznych, prezentował brzmienie wspaniałych, znanych w kraju i za granicą, barokowych organów. Solowa płyta CD Rafała Sulimy z nagraniem tego instrumentu, uzyskała status złotej.
Od 2009 roku jest dyrygentem Chóru Kontrapunkt w Ełku oraz od 2015 roku dyrygentem Ełckiej Orkiestry Kameralnej. Rafał Sulima otrzymał Białą Lilię – Nagrodę Artystyczną (2010) przyznaną przez Prezydenta Miasta Ełku, Złotego Bociana od Starosty Powiatu Ełckiego za krzewienie kultury muzycznej w regionie. W latach 2014 – 2022 otrzymywał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Ełku – Tomasza Andrukiewicza.
prof. dr hab. Bożenna Sawicka – dyrygent, pedagog, profesor sztuk muzycznych
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Ukończyła studia na wydziałach Wychowania Muzycznego oraz Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Absolwentka Podyplomowego Studium Chórmistrzowskiego w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. W roku 2001 uzyskała tytuł profesora sztuk muzycznych.
Pracę zawodową rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej II stopnia w Białymstoku, a następnie na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w białostockiej Filii UMFC. W roku 1987 podjęła współpracę z Chórem Akademii Medycznej w Białymstoku (obecnie Chór Uniwersytetu Medycznego), pracującym wówczas pod dyrekcją prof. Andrzeja Banasiewicza, najpierw jako korepetytor, następnie jako II dyrygent. W latach 1991-2017 sprawowała funkcję kierownika artystycznego i dyrygenta Zespołu; koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy oraz Izraelu, zdobywając liczne nagrody oraz wyróżnienia na wielu konkursach i festiwalach.
Współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami przygotowując Chór UMB do wykonań dzieł wokalno-instrumentalnych m. in. G. Chmurą, M.J. Błaszczykiem, M.Pijarowskim, M. Nałęcz- Niesiołowskim, J. Salwarowskim. Byli wśród nich także T. Veto (Dania), R. Falquet (Szwajcaria).
Z inicjatywy B. Sawickiej i pod jej batutą odbyło się pierwsze w Białymstoku wykonanie kompletnego dzieła operowego H. Purcella Dydona i Eneasz z udziałem solistów: O. Pasiecznik (Dydona), C. Szyfman (Eneasz), M. Boberska (Belinda) oraz Orkiestry Studenckiej Filii AMFC. Ponadto z Chórem UMB i Orkiestrą Filharmonii Podlaskiej wykonała w charakterze dyrygenta wielkie dzieła oratoryjne m.in. K. Szymanowskiego – Stabat Mater op. 53, S. Prokofiewa – Kantata Aleksander Newski, G. Faure – Requiem, A. Malawskiego Balet pantomima Wierchy i inne. Ma w swoim dorobku artystycznym prawykonania kompozytorów polskich: R. Twardowskiego – Wsiakoje dychanije, Ave maris stella, M. Borkowskiego – Mater mea, pierwsze wykonanie w Polsce Missa per fiatti P. Łukaszewskiego oraz A. Nordheima – Cada Cantion (Herning, Dania).
Sprawuje opiekę artystyczną nad Chórem Kameralnym MediCoro, powstałym w 2007 roku z inicjatywy lekarzy – miłośników śpiewu chóralnego związanych z Uniwersytetem Medycznym w Białymstoku. Z zespołem tym zdobyła wiele nagród na konkursach chóralnych krajowych i międzynarodowych.
Prowadzi klasę dyrygentury na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym w Białymstoku, wypromowała trzech doktorów sztuki w dziedzinie artystycznej dyrygentura. Na Uczelni pełniła funkcje dziekana (1991-1993, 1999-2002, 2012-2016) ponownie wybrana na kadencję 2016-2020, prodziekana (1982-1986, 1993-1999), kierownika Zakładu Dyrygentury Chóralnej (2005-2012, dwie kadencje), kierownika Zespołu Przedmiotowego (1986-1990). Od 2003 roku jest ekspertem Ministerstwa Edukacji i Nauki w komisji ds. awansu zawodowego nauczyciela.
Jako juror uczestniczyła w krajowych konkursach chóralnych, a także wielokrotnie w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej w Hajnówce.
Laureatka wielu nagród indywidualnych, m.in. nagrody I i II stopnia Rektora UMFC, Medalu za Zasługi dla Akademii Medycznej w Białymstoku (2004), Nagrody Indywidualnej Ministra Kultury i Sztuki (1993). Za osiągnięcia pedagogiczne i artystyczne została uhonorowana Medalem Zasłużony dla Kultury Polskiej (2006), Srebrnym Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2007) oraz Nagrodą Artystyczną Prezydenta Miasta Białegostoku (2012).
Chór Kameralny MediCoro
Zespół powstał w 2007 roku i skupia lekarzy-miłośników śpiewu chóralnego. Jego członkowie wywodzą się z Chóru Akademickiego białostockiego Uniwersytetu Medycznego, który istnieje 70 lat i posiada w swoim dorobku liczne osiągnięcia. Repertuar zespołu kameralnego koncentruje się głównie na utworach sakralnych, muzyce dawnej i wykonawstwie motetowo-madrygałowym.
Chór Kameralny MediCoro zdobył: I miejsce na II Ogólnopolskim Festiwalu Chóralnej Pieśni Maryjnej w Częstochowie (2008), I miejsce oraz statuetkę Złotej Polihymnii na Krakowskim Festiwalu Chóralnym (2010), I Nagrodę podczas Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Rybnicka Jesień Chóralna (2010), I miejsce (Złotą Wstęgę Solczy) na I Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej w Ejszyszkach (Litwa, 2012), Srebrny Medal na IX Warszawskim Międzynarodowym Festiwalu Chóralnym Varsovia Cantat (2013), Złotą Longę na I Ogólnopolskim Konkursie Chóralnym Muzyki Dawnej im. G.G. Gorczyckiego ,,Ars Longa” w Poznaniu (2015), I miejsce oraz wyróżnienie za kulturę brzmienia na XXVIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej im. Ks. Stanisława Ormińskiego w Rumi (2016), I miejsca w kategoriach Muzyka sakralna a cappella oraz Muzyka renesansu i baroku na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Chóralnej Bratislava Cantat I 2022. Ponadto w 2011 roku Chór Kameralny MediCoro uczestniczył w Międzynarodowym Festiwalu Musica Sacra w Wilnie. W roku 2009 zespół został zaproszony przez Wydawnictwo Muzyczne Triangiel do prawykonania zbioru Kolęd Hiszpańskich w opracowaniu kompozytora i chórmistrza Marcina Łukasza Mazura.
W listopadzie 2011 roku została wydana płyta CD Musica pro anima obejmująca dzieła sakralne kompozytorów Renesansu i Baroku w wykonaniu Chóru Kameralnego MediCoro oraz Chóru Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku z udziałem zespołu instrumentalnego.
Rok 2023 to rok jubileuszowy 15-lecia działalności Chóru.