Retransmisja Live HD

Retransmisja Live HD "Czarodziejskiego Fletu"

Premiera niniejszej inscenizacji The Metropolitan Opera: 8 października 2004 roku

19
Lis
2017
Kino ECK
godz. 17:00 - 20:30
Ełckie Centrum Kultury
Kino ECK,

Wolfgang Amadeus Mozart (1756–1791)
Die Zauberflöte | Czarodziejski flet

Opera (Singspiel – śpiewogra) w 2 aktach KV 620 (1791)
Libretto: Emanuel Schikaneder

PROGRAM TRANSMISJI:

  • 19.11.2017 Mozart Czarodziejski flet  – RETRANSMISJA po raz pierwszy w HD / wersja oryginalna
  • 27.01.2018 Puccini Tosca – premiera sezonu
  • 24.02.2018 Puccini Cyganeria – nowa obsada
  • 28.04.2018 Massenet Kopciuszek – premiera sezonu / po raz pierwszy w Met

Bilety

  • ulgowy (senior, uczeń, student) – 40zł
  • normalny – 45zł
  • karnet na 4 opery – 140zł

Obsada:

  • Golda Schultz jako Pamina
  • Kathryn Lewek jako Królowa Nocy
  • Charles Castronovo jako Tamino
  • Markus Werba jako Papageno
  • Christian Van Horn jako Mówca
  • René Pape jako Sarastro
  • Soliści, chór, balet, lalkarze i orkiestra The Metropolitan Opera

Dyrygent: James Levine

Realizatorzy:

  • Julie Taymor reżyseria i kostiumy
  • George Tsypin scenografia
  • Donald Holder światło
  • Julie Taymor i Michael Curry lalki
  • Mark Dendy choreografia

czas trwania: 3 godz. 09 min (w tym 1 przerwa – 35 min)

Emerytowany dyrektor muzyczny Met, niezrównany James Levine poprowadzi pełną niemieckojęzyczną wersję magicznej baśni Mozarta w spektakularnej inscenizacji Julie Taymor, uznanej amerykańskiej reżyserki teatralnej, filmowej i operowej. Artystka wykorzystała w spektaklu wielkie animowane lalki. Kinomani znają Taymor jako autorkę m.in. „Fridy” z Salmą Hayek, czy „Tytusa Andronikusa” z Anthonym Hopkinsem.

Różne drogi prowadzą do operowego świata. Julie Taymor na początku lat 90. wyreżyserowała filmową wersję opery-oratorium „Król Edyp” Strawińskiego, wykorzystując wielkie ruchome lalki; producentem przedsięwzięcia był Peter Gelb, obecny dyrektor Met. Jej wersja „Czarodziejskiego fletu” Mozarta to prawdziwe przedstawienie familijne z barwnymi kostiumami, bajkowym librettem, akcentami komediowymi i wielkimi animowanymi lalkami, poruszanymi m.in. za pomocą powietrza (flet to przecież instrument dęty).

“Czarodziejski flet” to subtelna baśń, rozpięta pomiędzy przyziemną komedią a szlachetnym mistycyzmem – została napisana dla teatru zlokalizowanego poza centrum Wiednia, z czystą intencją przyciągnięcia szerokiej publiczności. Opowieść w stylu „śpiewo-gry” składa się z numerów muzycznych połączonych dialogami i akcją sceniczną. Ta wspaniała struktura pozwala na zmienność nastrojów – od powagi do radosnej beztroski. Kompozytor i autor libretta należeli do masonerii – bractwa wyznającego moralne i metafizyczne idee – masońskie wyobrażenia i symbole zostały wykorzystane w tym utworze, choć sama opowiedziana historia jest po prostu uniwersalna, jak każda baśń.

Książę Tamino i jego przyjaciel, zabawny ptasznik Papageno, muszą przejść próby, by zyskać wtajemniczenie i nagrodę: miłość idealnej dziewczyny. Na księcia czeka Pamina – córka Królowej Nocy, na ptasznika – podobna do niego kolorowo „opierzona” Papagena. Libretto łączy elementy fantastyki, poezji, egzotyki oraz ludowej burleski, towarzyszy temu czarująca muzyka i piękne głosy.

Zapowiedź