Arie i duety operowe Marzenia i sny

Marzenia i sny Arie i duety operowe

15
sie
2021
Park Muzyczny
17:30
Ełckie Centrum Kultury
Park Muzyczny,
Wstęp wolny

Kolejny letni koncert w wyjątkowej odsłonie. W Parku Muzycznym wystąpią przed Państwem  artyści niezmiernie utalentowani: Małgorzata Trojanowska, Rafał Sulima, Aneta Łukaszewicz ( rodowita ełczanka) oraz Mirosław Feldgebel.

Gorąco zapraszamy 15 sierpnia (niedziel) o godz. 17.30

Repertuar koncertu obejmuje arie operowe i operetkowe przede wszystkim kompozytorów romantycznych. Zabrzmią także najbardziej znane duety przeznaczone na sopran i mezzosopran – Barkarola z Opowieści Hoffmana Jacquesa Offenbacha i Duet kwiatów z opery Lakme Leo Delibesa. Nie zabraknie też króla opery klasycznej – Wolfganga Amadeusza Mozarta. Serdecznie zapraszamy w imieniu organizatorów: Ełckiego Towarzystwa Muzycznego oraz współorganizatorów  Ełckiego Centrum Kultury.

 

Marzenia i sny…

koncert muzyki klasycznej

Małgorzata Trojanowska – sopran

Aneta Łukaszewicz – mezzosopran

Rafał Sulima – fortepian

Mirosław Feldgebel – fortepian

Małgorzata Trojanowska – sopran

Ukończyła Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Wydział Instrumentalno – Pedagogiczny w Białymstoku. W 2008 roku ukończyła dyrygenturę chóralną, w 2011 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu solowego prof. Ewy Iżykowskiej.

Warsztat wokalny kształciła również podczas kursów z wybitnymi śpiewakami, m.in.: A. Garancią, O. Pasiecznik, I. Kłosińską, M. Rzepką.

Jest laureatką wielu konkursów wokalnych, stypendystką Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Ełku, Marszałka Województwa Podlaskiego.

Ma na swoim koncie liczne nagrania. W 2020 roku uczestniczyła w prawykonaniu dzieła i nagraniu płyty z oratorium Psalmy dla niezłomych G. Bogdana. W sierpniu ub. roku ukazała się jej solowa płyta z utworami sakralnymi Głos duszy, którą nagrała wspólnie z Rafałem Sulimą (organy). Niebawem ukaże się kolejna – z polską liryką wokalną do słów Kazimierza Przerwy – Tetmajera.

Od 2007 roku współpracuje z Zespołem Muzyki Dawnej Diletto Anny Moniuszko, z którym wykonała wiele dzieł oratoryjnych i operowych.

Współpracuje z zespołami filharmonicznymi i dyrygentami: M. J. Błaszczykiem, B. Akiki, R. Kłoczko (Opera i Filharmonia Podlaska), J. Salwarowskim (Filharmonia Częstochowska), Cz. Grabowskim (Filharmonia Zielonogórska), J. Swobodą (Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze), J. M. Zarzyckim (Filharmonia Kameralnej w Łomży), P. Wijatkowskim (orkiestra UMFC), A. Klockiem (Filharmonia Kaliska, Częstochowska), M. Kluczyńską (orkiestra UMFC oraz TW – ON), Z. Gracą, A. Sosnowskim (Białoruś), M. Wolińską, N. Athineosem (Brandenburska Orkiestra Państwowa). Gości na festiwalach muzycznych w całej Polsce. We wrześniu br wystąpi jako Almirena w operze Rinaldo G.F.Haendla pod dyr. W. Kłosiewicza w reżyserii Jarosława Kiliana w Polskiej Operze Królewskiej.

Aneta Łukaszewicz – mezzosopran

Solistka Polskiej Opery Królewskiej. Jest absolwentką warszawskiej Akademii Muzycznej, którą z wyróżnieniem ukończyła w klasie prof. Jerzego Artysza (2004). Na studiach była stypendystką Ministra Kultury. Działalność koncertową rozpoczęła już w czasie studiów biorąc udział w wykonaniach dzieł oratoryjnych Bacha, Handla, Vivaldiego, Pergolesiego, Mozarta, Rossiniego, Moniuszki, Szymanowskiego, Mahlera. Występowała u boku znakomitych artystów takich jak Michael Chance i Emma Kirkby.

Współpracowała z orkiestrami: Opery i Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Świętokrzyskiej, Dolnośląskiej, Podkarpackiej, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeusz” pod dyrekcją A. Duczmal, Polską Orkiestrą Radiową, orkiestrą Sinfonia Varsovia, Concerto Avenna, Concerto Polacco, Sinfonia Viva, z zespołami Pirma Vista i I Solisti di Varsavia, Koncertową Orkiestrą Wojska Polskiego a także z Filharmonią im. R. Traugutta.

Występuje również w repertuarze kameralnym i pieśniarskim. Gościła na wielu festiwalach m. in. Warszawska Jesień, Letnim Festiwalu Kompozytorów Polskich i Festiwalu Pieśni Europejskiej w Warszawie, Dolnośląskim Festiwalu Muzycznym, Międzynarodowym Festiwalu Odkrywamy Paderewskiego we Lwowie a także na polskiej edycji międzynarodowego festiwalu La Folle Journee/Szalone Dni Muzyki. Ma w repertuarze pieśni Mozarta, Chopina, Moniuszki, Schumanna, Schuberta, Brahmsa, Paderewskiego, Mahlera, Musorgskiego, Ravela, Szymanowskiego, Schönberga, Berga.

W swoim dorobku posiada nagrania płytowe. W 2001 roku uczestniczyła w nagraniu monograficznym dzieł Stanisława Moryto wykonując „Rapsod na mezzosopran i orkiestrę”. W marcu 2005 roku wzięła udział w koncercie i nagraniu „Małej Mszy Uroczystej” G. Rossiniego u boku Janusza Olejniczaka. Rok 2006 zaowocował nagraniem „Staub und Schatten sind wir…” Miłosza Bembinowa. W roku 2007 nagrała płytę z Mszami S.Moryty, a w 2008 roku ukazała się jej pierwsza płyta solowa, na której znalazły się cztery cykle pieśni Stanisława Moryto (nominacja do nagrody Fryderyka). W 2011 roku brała udział w nagraniu płyty kolędowej w nowych aranżacjach Tomasza Radziwonowicza wraz z zespołem Sinfonia Viva wydanej przez Polskie Radio.

W jej repertuarze operowym znajduje się ponad 30 partii, m. in. Rosina w Cyruliku Sewilskim G. Rossiniego, Dydona w Dydonie i Eeneaszu H. Purcella, Jadwiga i Cześnikowa w Strasznym Dworze S. Moniuszki, Niewiasta Hiobowa w „Hiobie” Krzesimira Dębskiego.

Debiutowała na scenie kameralnej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie partią Filipiewny w „Eugeniuszu Onieginie” Czajkowskiego – studenckim przedstawieniu macierzystej uczelni (2001). Była także Cornelią w „Juliuszu Cezarze” Handla, Marceliną i Cherubinem w „Weselu Figara” Mozarta, Volpinem w „Aptekarzu” Haydna, Lolą w “Rycerskości wieśniaczej” Maschaniniego.

W latach 2004-2017 była solistką Warszawskiej Opery Kameralnej. Wykonywała tam partie w operach C. Monteverdiego – Amora i Damigelli w „Koronacji Poppei” oraz Melanto w „Powrocie Ulissesa do Ojczyzny”, operach Mozarta – jako Dorabella w „Cosi fan tutte”, Giacinta w „La finta semplice” oraz Annio w „Łaskawości Tytusa”, występowała również jako Giulietta w „Il finto Stanislao” („Un giono di regno”) G. Verdiego, jako Karolka w „Jenufie” L. Janacka oraz Jona w “Prometeuszu” B. Matuszczak. W 2015r. roku brała udział w prapremierze opery Leszka Możdżera „Kant” jako Pani Kant. Z zespołem Warszawskiej Opery Kameralnej występowała w teatrach w Szwajcarii, Hiszpanii i Japonii. Artystkę można było także oglądać w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie brała udział w realizacji Katii Kabanowej L.Janaćka w reżyserii Dawida Aldena, pod kierownictwem wybitnego dyrygenta Tomasa Hanusa (partia Fiołkuszy).

Gościła również w Operze Lwowskiej, gdzie w 2015 roku wystąpiła z recitalem pieśni I. J. Paderewskiego.

Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową. W jej szerokim repertuarze znajdują się dzieła mistrzów wielu epok: od Haendla i Bacha, poprzez Mozarta, Rossiniego, Verdiego, Szymanowskiego aż po kompozytorów współczesnych (m. in. F. Panisello, St. Moryto, Krzesimir Dębski), którzy często powierzają jej prawykonania swoich dzieł.

Mirosław Feldgebel

 

Absolwent Wydziału Instrumentalnego w klasie fortepianu, studiował także na Wydziale Teorii, Kompozycji i Dyrygentury w Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie. Ceniony pianista i kameralista. Partnerował najwybitniejszym artystom polskim i zagranicznym. Jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów pianistycznych (m.in. I nagroda w Torneo Internazionale di Musica w Turynie, III nagroda w XII Concorso Musicale Europeao Citta di Moncalieri).

Od wielu lat zajmuje się również wykonawstwem muzyki dawnej na instrumentach historycznych – na klawesynie, harfach średniowiecznych, renesansowych i barokowych (współpraca z czołowymi zespołami muzyki dawnej) oraz na wczesnych fortepianach klasycznych i romantycznych.

Mirosław Feldgebel występował w wielu prestiżowych salach koncertowych Europy, obu Ameryk, Afryki oraz Azji (m.in. w Sali Pleyela w Paryżu, Wiener Musikverein, Vredenburgsaal w Utrechcie,Omotesando w Tokio, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Concertgebouw w Amsterdamie, Studiu im. W.Lutosławskiego, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie). Uczestniczył w obchodach 150 rocznicy śmierci Fryderyka Chopina. Brał udział w wielu międzynarodowych festiwalach muzycznych, m.in. Wratislavia Cantans, Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Warszawska Jesień, Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych w Siauliai na Litwie, Holland Festival.

W latach 2006-2013 na stałe współpracował z Warszawską Operą Kameralną w charakterze klawesynisty oraz harfisty realizując m.in. partie basso continuo w operach barokowych oraz prowadząc autorskie projekty muzyczne. W zeszłorocznej edycji Festiwalu Mozartowskiego tejże instytucji nie zabrakło również Mirosława Feldgebela, który na kopii A.Waltera z roku 1792 autorstwa Paula McNulty’ego zaprezentował Fantasie, Ronda i Sonaty W.A.Mozarta.

Jako jeden z niewielu pianistów miał zaszczyt koncertować na zabytkowym fortepianie Pleyel z roku 1840 w koncercie poświęconym pamięci Fryderyka Chopina, odbywającym się w ramach IX Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie.

Projekt ten kontynuowany był w jubileuszowym roku chopinowskim 2010 – artysta wraz z kwintetem smyczkowym wykonywał koncerty Fryderyka Chopina w ich historycznym brzmieniu na instrumentach romantycznych.

Mirosław Feldgebel jest również współautorem przedsięwzięcia CHOP IN Brass. Kwintet dęty blaszany i fortepian są w nim pretekstem do stworzenia nowych aranżacji i swobodnego spojrzenia na muzykę Chopina.

Miniony sezon artystyczny zaowocował serią koncertów z muzyką W.A.Mozarta m.in. oba kwartety fortepianowe, tria fortepianowe, czy Koncert d-moll KV466 wykonywany na historycznych instrumentach. W pięknych wnętrzach zamku królewskiego w Warszawie pod batutą Marco Vitale zagrała orkiestra Musicae Antiquae Collegium Varsoviense.

Mirosław Feldgebel jest członkiem kwartetu Fandango, z którym wraz z Leszkiem Potasińskim, Dorotą Szczepańską i Tomaszem Strahlem prezentują muzykę kultury iberoamerykańskiej w jej oryginalnym brzmieniu, jak i w autorskich opracowaniach.

Rafał Sulima 

Jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka
Chopina w Warszawie, filia w Białymstoku,
w trzech specjalnościach: organy (2003) w klasie prof. Marii
Terleckiej; muzyka kościelna (2004)
w klasie prof. Bożenny Sawickiej, prof. Michała
Dąbrowskiego; śpiew solowy (2009) w klasie prof.
Cezarego Szyfmana.
W roku 2001 i 2020 był stypendystą Ministra Kultury i
Dziedzictwa Narodowego. Zdobył nagrodę Grand Prix i
pierwsze miejsce na II Ogólnopolskim Konkursie Organistów
Pro Organo 2007 w Warszawie. Jest również laureatem
konkursu Primus Inter Pares 2004.
W maju 2013 roku obronił tytuł doktora sztuki muzycznej w
specjalności organy, na UMFC w Warszawie. Obecnie
pracuje na macierzystej uczelni w Białymstoku, gdzie
prowadzi zajęcia dydaktyczne z gry na organach,
improwizacji, śpiewu, basu cyfrowanego oraz
akompaniamentu liturgicznego.
W swoim dorobku artystycznym ma liczne nagrania płytowe, koncerty organowe, kameralne, także
wokalne. Współpracuje z Chórem Filharmonii i Opery Podlaskiej oraz chórami akademickimi. W
latach 2003 – 2013 był organistą w Świętej Lipce, gdzie oprócz tradycyjnych obowiązków
liturgicznych, prezentował brzmienie wspaniałych, znanych w kraju i za granicą, barokowych
organów. Solowa płyta CD Rafała Sulimy z nagraniem tego instrumentu, uzyskała status złotej.
Od 2009 roku jest dyrygentem chóru Kontrapunkt w Ełku oraz od 2015 roku dyrygentem Ełckiej
Orkiestry Kameralnej. Rafał Sulima otrzymał Białą Lilię – Nagrodę Artystyczną (2010) przyznaną
przez Prezydenta Miasta Ełku, Złotego Bociana od Starosty Powiatu Ełckiego za krzewienie kultury
muzycznej w regionie. W latach 2014 – 2021 otrzymywał stypendium artystyczne Prezydenta
Miasta Ełku – Tomasza Andrukiewicza.
Wraz z ks. Zbigniewem Stępniakiem (basso profondo) nagrał dwie płyty: Molitva na Vostoke
(2018r.) oraz Różaniec artystyczny (2020r.). W sierpniu ukazała się płyta „Głos duszy” z utworami
poświęconymi Najświętszej Maryi Pannie, którą nagrała wspólnie z Małgorzatą Trojanowską (sopran)