Magdalena Witczak i Jakub Garbacz Ełckie Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej - XIV Edycja 2022

Ełckie Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej - XIV Edycja 2022 Magdalena Witczak i Jakub Garbacz

03
lip
2022
Kościół Najświętszego Serca Jezusowego
godz. 19:00
Ełckie Centrum Kultury
Kościół Najświętszego Serca Jezusowego,
Wstęp wolny

Magdalena Witczak

sopran liryko-koloraturowy

(…) Bardzo dobre warunki głosowe, dopracowana technika i ciekawa barwa pozwoliły śpiewaczce wyjątkowo pięknie zabrzmieć (…)

Ukończyła Państwowe Liceum Muzyczne im. H. Wieniawskiego w Łodzi w klasie skrzypiec. Następnie studiowała w klasie śpiewu solowego w gdańskiej Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki, którą ukończyła, otrzymując dyplom z wyróżnieniem.

Jest laureatką wielu konkursów sztuki wokalnej.

W 2006 uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej, w dyscyplinie artystycznej – wokalistyka, w 2012 – stopień nauczyciela dyplomowanego, a w 2015 – stopień doktora habilitowanego. Od 2017 roku zatrudniona na stanowisku prof. w Akademii Sztuki w Szczecinie.

Zadebiutowała w 1999 roku rolą Rozyny w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego Państwowej Operze Bałtyckiej, za tę rolę nominowana była do Nagrody im. A. Hiolskiego za najlepszy debiut roku.

Wykonuje muzykę operową (ok.100 spektakli), operetkową (ok.155 koncertów), oratoryjno- kantatową (ok.180 koncertów), pieśni polskie i obcojęzyczne (ok.50 koncertów), musical (29 spektakli). oraz piosenki rozrywkowe. Ważniejsze role sceniczne: Rozyna w „Cyruliku Sewilskim” G. Rossiniego, Zuzanna w „Weselu Figara” W.A.Mozarta, Norina w „Don Pasquale” G. Donizettiego, Fasquita w „Carmen” G. Bizeta, Oskar w „Balu maskowym” G. Verdiego, Hanna w „Strasznym dworze” St. Moniuszki, Lucia w „Gwałcie na Lukrecji” B. Brittena, Stasi w „Księżniczce czardasza” E. Kalmana oraz Matka Przełożona w „The Sound of Music” R. Rodgersa, O. Hammerstaina.

Występowała z takimi dyrygentami, jak: J. Maksymiuk, J. Salwarowski, J. Katlewicz, K. Buman, Z. Rychert, B. Jarmołowicz, M. Caldi, M.J. Błaszczyk, T. Wicherek, A. Knap, T. Bugaj, S. Chrzanowski, W. Rajski, M. Florencio Jr., R. Silva, Z. Rychert, J. Przybylski, S. Wróblewski, P. Sułkowski, A. Kowalska – Pińczak, J. M. Zarzycki.

Zapraszana jest na liczne festiwale krajowe i zagraniczne, współpracując z instytucjami kultury, zespołami i stowarzyszeniami.

Stała współpraca (od 2000 roku) z gdańskim zespołem Cappella Gedanensis zaowocowała w 2005 r. nagraniem prawykonań kantat J. T. Roemhildta, a w roku 2008 nagraniem solowego motetu „In furore” A. Vivaldiego.

W latach 2000-2004 współpracowała z Operą i Operetką w Szczecinie, gdzie m.in. w kwietniu 2002 wzięła udział w premierze „Balu maskowego” G. Verdiego występując u boku Fiorenzy Cossotto.

W 2013 wzięła udział w prapremierze polskiej musicalu „The Sound of Music” (R. Rodgers, O. Hammerstain), z wielkim sukcesem wykonując partię Matki Przełożonej, w Teatrze Nowym im. Witkacego w Słupsku. W 2015 nagrała płytę wraz z solistami i orkiestrą Polskiej Filharmonii „Sinfonia Baltica” w Słupsku, wydaną przez firmę DUX.

Wykonuje utwory współczesnych kompozytorów polskich. W październiku 2001 r. została zaproszona do światowego prawykonania „Missa Festiva” K. Rozbickiego, wydanej na płycie CD. Wykonała „Angelus” W. Kilara, „Papa in Memoriam” na sopran, fortepian i sampler elektroniczny gdańskiego kompozytora G. Grubby. W 2007 wzięła udział w wykonaniu „Mszy Górniczej” A. Marko wraz z Polską Filharmonią „Sinfonia Baltica” w Słupsku. W 2009 wykonała Kantatę M. Czerniewicza „I noc otoczy Cię jak światło” i „Pieśń Muzy z dźwiękami trąb i dzwonów” na sopran solo i carillon G. Kupreviciusa z okazji 450-lecia carillonu Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku. W 2012, 2013 i 2015 wykonała dzieła sakralne A. Nikodemowicza na I, II i IV Międzynarodowym Festiwalu w Lublinie „Czas i dźwięk”, w 2016 „Pasję” R. Kłoczko do libretta Mai Baczyńskiej, a w 2017 „Sic itur ad Deum” Beaty Wróblewskiej. W roku 2021 stworzyła projekt artystyczno – naukowy „Polska muzyką malowana” , do którego zaprosiła wybitnych muzyków Beniamina Baczewskiego (kompozycja, klarnet) i Tomasza Jocza (instrumenty klawiszowe). Światowe prawykonanie odbyło się 09.12.2021 w Filharmonii w Szczecinie.

Koncertuje w kraju i za granicą. W swoim dorobku posiada nagrania radiowe, płytowe i telewizyjne. W październiku 2010 Radio Duńskie zarejestrowało i odtworzyło jej recital z muzyką F. Chopina i V. Belliniego.

W 2015 roku otrzymała Nagrodę Dyrektora PSM I i II st. w Słupsku, za osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej i szczególny wkład w rozwój szkoły w roku szkolnym 2014/2015.

W 2016 otrzymała honorową odznakę od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zasłużony dla kultury Polskiej”.

W 2017 otrzymała Nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska z okazji Jubileuszu 20-lecia pracy artystycznej.

Jakub Garbacz

ograny

Jakub Garbacz – organista, producent muzyczny i realizator dźwięku. Urodzony w 1975r. w Kielcach, swoją muzyczną edukację rozpoczął w Państwowej Szkole Muzycznej w Kielcach w klasie fortepianu, jednocześnie kontynuując naukę gry na organach u Jerzego Rosińskiego – organisty bazyliki katedralnej w Kielcach. W 2000 roku ukończył z wyróżnieniem studia w klasie organów prof. Mirosława Pietkiewicza w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, a w 2011 roku studia podyplomowe w zakresie realizacji dźwięku. Uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich interpretacji i improwizacji organowej, a także w konkursach muzyki organowej: Brno – 1997 r. (udział w półfinale), Rumia – 1997 r. (II nagroda), Wilno – 1999 r. W latach 1999–2001, jako stypendysta szwajcarskiej Stiftung für Internationale Meisterkurse für Musik, brał czynny udział w letnich kursach mistrzowskich prowadzonych przez prof. Jeana Guillou w Tonhalle w Zurychu

Koncertował w ramach większości festiwali organowych w Polsce, a także za granicą (m.in. Czechy, Finlandia, Holandia, Irlandia, Litwa, Niemcy, Słowacja, Szwecja, Włochy). Prowadzi intensywną działalność jako muzyk kameralista, współpracując z chórami, solistami i zespołami muzyki dawnej. Na stałe współpracuje z flecistką Joanną Woszczyk-Garbacz oraz z mezzosopranistką Moniką Kolasa-Hladikovą.

Jakub Garbacz aktualnie pełni funkcję pierwszego organisty bazyliki archikatedralnej św. Stanisława Kostki w Łodzi. Sprawuje kierownictwo artystyczne nad organizowanym przez Fundację Carpe Diem cyklem koncertów „Dni Muzyki Organowej i Kameralnej w Archikatedrze Łódzkiej”. Prowadzi prezentacje 58-głosowych organów archikatedry w Łodzi. Jako wykładowca współpracuje ze Studium Muzyki Kościelnej Archidiecezji Łódzkiej. Jest członkiem Komisji Muzyki Kościelnej przy Kurii Metropolitalnej Łódzkiej.

Jakub Garbacz oprócz działalności ściśle artystycznej prowadzi studio nagraniowe muzyki klasycznej i wydawnictwo płytowe Ars Sonora, jest wykładowcą Uniwersytetu Opolskiego oraz współzałożycielem Polskiego Wirtualnego Centrum Organowego www.organy.art.pl.

Program:

Marcin  Józef  Żebrowski

  • Suscepit Israel – Mgnificat / 3’
  • Quia fecit mihi magna – Mgnificat / 3’

Johann Sebastian Bach

  • Toccata i fuga d-moll BWV 565 / 9’

Alessandro  Stradella

  • Pieta, Signore  / 7,50‘

Georg Fridrich Haendel

  • O Had I Jubal’s Lyre – Joshua / 3’
  • Ombra mai fu – Xerxes / 4‘

Cesar Franck

  • Preludium, fuga i wariacje h-moll, op. 18 / 10’

Giuseppe Verdi

  • Ave Maria z opery “Otello” / 4’

Charles Marie Widor

  • Toccata z Symfonii nr 5 / 6’

Jan Maklakiewicz

  • Ave Maria / 2,50’

BIS

Michał Lorenc (1955)

  • Ave Maria 3′