Young Theatre / Młody Teatr

Warsztaty dla nauczycieli (Moduł 3, dodatkowe) / 16 czerwca 2018, Ełk

To były ostatnie warsztaty impro w roku szkolnym 2017/2018. Trener Wojtek Tremiszewski – aktor, reżyser i improwizator – poprowadził nas przez tajniki improwizacji.

Uczestnicy uczyli się słuchać partnera, współpracować, eliminować problemy, które mogą pojawić się w scenie, przedkładać współpracę nad indywidualizm.

A wieczorem nasz trener zaprosił nas na pierwsze w Ełku show improwizowane!  Po wakacjach wracamy do impro, żeby wspierać nauczycieli w ich pracy z dziećmi, które – w marcu 2019 – zaprezentują się podczas Dnia Impro w Ełku.

Warsztaty dla nauczycieli (Moduł 3, dodatkowe) / 26 maja 2018, Ełk

Po raz pierwszy nasi uczestniczy spotkali się z trenerami innymi niż nasi trenerzy projektowi. Dołączyły do nas również nowe osoby zainteresowane improwizacją. Tym razem warsztaty prowadziły dwie trenerki ze Szkoły Impro z Warszawy – Agnieszka Matan i Marta Podobas.

Warsztaty wypełnione były grami impro i wybuchami śmiechu. Następne warsztaty już w czerwcu. Natomiast po wakacjach wracamy do impro i pracy z nauczycielami i ich uczniami.

Warsztaty dla nauczycieli (Moduł 3) / 27-29 kwietnia 2018, Ełk

Już po raz trzeci spotkaliśmy się z grupą nauczycieli chcących zgłębiać impro i wprowadzać je w szkołach, z uczniami. Tym razem mieliśmy „pod ręką” dodatkowego eksperta – Tomaza Lepajne Dekleva ze Słowenii, który tłumaczył podstawowe zasady improwizacji, pokazywał proste sposoby, jak zaangażować dzieci w gry impro i, przede wszystkim, świetnie się przy tym bawić.

Po krótkiej rozgrzewce zaczęła się ciężka praca – gry na budowanie grupy, gry pozawerbalne, opowiadanie historii, gry związane z emocjami i postaciami. Spotkanie było też okazją do zastanowienia się i przedyskutowania możliwości zastosowania metod teatralnych w nauczaniu. 20 godzin burzy mózgów, wybuchów kreatywności i czystej frajdy.

Nasze szkolenia jeszcze się nie kończą. Wkrótce spotykamy się znowu – w maju z trenerami Szkoły Impro z Warszawy, a w czerwcu – z Wojtkiem Tremiszewskim, znanym aktorem, kabareciarzem i improwizatorem.

Warsztaty dla profesjonalistów teatru (Moduł 2) / 7-8 kwietnia 2018, Ełk

W pierwszy kwietniowy weekend spotkała się w Ełku grupa profesjonalistów teatru, żeby ćwiczyć i rozwijać swoje umiejętności w zakresie technik improwizacji. 20-godzinne warsztaty odbywały się pod czujnym okiem trenerów projektu „Młody teatr” – Paula Bargetto i Grzegorza Sierzputowskiego, którzy, oprócz szerokiego wyboru gier improv, w swojej pracy korzystali z dwóch metod:

Ensemble Based Composition

Pogłębiona praca nad kompozycją, w której zamiast narzucania biernym aktorom wizji reżysera, proponuje się im wspólne uczestnictwo w procesie komponowania przedstawienia. Zespół traktowany jest tu jako unikatowy, aktywny uczestnik procesu. Relacje i interakcje między aktorami oraz reżyserem i aktorami stanowią ważne źródło inspiracji do dalszej pracy nad całością spektaklu.

Viewpoints

Metoda pracy aktorskiej autorstwa Mary Overlie i Anne Bogart – dwóch choreografek z Nowego Jorku, powstała w latach 70-tych. W trakcie tego warsztatu uczestnicy poznają tajniki pracy zespołowej nad poszczególnymi elementami kompozycji spektaklu. Ćwiczenia te oparte są głównie na improwizowanym ruchu.

W kwietniu spotkają się również nauczyciele – 27-29 kwietnia odbędą się kolejne już warsztaty skierowane właśnie do nich. Tym razem do grupy naszych trenerów dołączy ekspert z Pionirskiego domu w Lublanie – Tomaz Lepajne Dekleva.

Film z warsztatów

Warsztaty dla nauczycieli – wprowadzenie do Modułu 3 / 17 marca 2018, Ełk

Kolejne spotkanie upłynęło nam na grach impro oraz warsztatach ożywiania fotografii. Ożywianie fotografii to metoda, która powstała podczas pracy nad projektem „Album Karla Hoeckera” w reżyserii Paula Bargetto, aby pomóc aktorom tchnąć życie w zdjęcia z prywatnego albumu należącego do wyższego oficera w Auschwitz. Metoda była przekazywana w trakcie licznych warsztatów międzynarodowych z młodzieżą, która uznała ją za świetny sposób uczenia się historii i zdobywania wiedzy o sobie.

Metoda łączy improwizację z procesem badawczym i może być stosowana w nauczaniu różnych przedmiotów.

Kolejny raz z nauczycielami spotykamy się w ostatni weekend kwietnia – na warsztatach Modułu 3 zaplanowanych w projekcie. Natomiast na początku kwietnia odbędą się warsztaty dla profesjonalistów teatru (Moduł 2).

Warsztaty dla nauczycieli – wprowadzenie do Modułu 3 / 10 lutego 2018, Ełk

Ponieważ improv nie jest w Ełku zbyt znane, zdecydowaliśmy się poświęcić trochę więcej czasu na zaprezentowanie go przyszłym uczestnikom warsztatów Modułu 3, żeby poczuli się w temacie trochę bardziej komfortowo. Na warsztaty zaprosiliśmy lokalne szkoły, wysyłając pismo do dyrektorów z ogólnymi informacjami o projekcie, improv i korzyściach, jakie może ono przynieść dzieciom, ale również samym nauczycielom.

Nie spodziewaliśmy się aż takiego zainteresowania – 32 nauczycieli przyszło, aby ćwiczyć gry improv razem z naszymi trenerami.

Następne spotkanie już 17 marca.

Warsztaty dla trenerów / spotkanie partnerów / 19-21 stycznia 2018, Bukareszt

Spotkanie w Bukareszcie odbyło się w większym gronie, bo tym razem w komplecie stawili się wszyscy trenerzy. Brakowało za to asystentów projektu.

Mimo wszystko tematów nie brakowało i właściwie całe spotkanie upłynęło na dyskusjach, sugestiach, ustaleniach, głównie związanych z organizacją warsztatów Modułu 2 i 3 we wszystkich krajach partnerskich. Warsztaty będą odbywać się w pierwszej połowie roku, najpierw dla profesjonalistów teatru (Moduł 2), a następnie dla nauczycieli (Moduł 3), którzy później będą pracować z dziećmi w swoich szkołach.

W Ełku z warsztatami ruszamy już w kwietniu i mamy ambitne plany na wiele dodatkowych działań. Wkrótce okaże się, ile z nich uda się zrealizować. Niewykluczone również, że z niektórymi z naszych zagranicznych partnerów spotkamy się jeszcze w tym roku, bo apetyt na działanie i rozwijanie impro w Ełku jest ogromy.

Warsztaty dla trenerów (Moduł 1) / 24-25 listopada i 15-17 grudnia 2017, Ełk

Po spotkaniu w Lublanie trzeba było szybko zabrać się do pracy na miejscu – w Ełku, bo jeszcze w 2017 roku miały się odbyć warsztaty dla trenerów. Takie warsztaty każdy z partnerów organizował u siebie i dla swoich trenerów, na których barkach spoczywać będzie merytoryczna część projektu.

Nasi trenerzy spotkali się dwukrotnie – w listopadzie i grudniu – żeby rozmawiać, ćwiczyć i zarażać innych improwizacją. Grudniowy warsztat był też okazją do pierwszego spotkania z nauczycielami, którzy w maju 2018 roku wezmą udział w szkoleniu impro.

Grudniowy weekend to także trening po okiem Ursy Strehar Beniciny – ekspertki impro z Pionirskiego domu, naszego koordynatora. Do pracy zaprosiliśmy też Damiana – nastolatka z Ełku, zafascynowanego teatrem, który tak jak my chce zgłębiać tajniki teatru impro.

Już w styczniu 2018 roku warsztaty dla wszystkich trenerów w Bukareszcie.

Foto – Michał Zadroga

Spotkanie otwierające / 20-22 października 2017, Lublana

Pierwsza okazja do spotkania w (prawie) pełnym składzie – obecni byli trenerzy i osoby realizujące projekt od strony technicznej/finansowej z każdego z krajów partnerskich.

Oba zespoły pracowały osobno – trenerzy ćwiczyli pod czujnym okiem bardziej doświadczonych trenerów impro ze Słowenii, a zespół finansowy łamał sobie głowę nad skomplikowanymi kwestiami rozliczeń, faktur, umów itp. Na koniec znowu spotkaliśmy się w większej grupie, żeby na żywo zobaczyć, czym jest impro – nasi trenerzy zaprezentowali, czego uczyli się przez ostatnie dwa dni.

Po spotkaniu zostały nam nowe znajomości i mnóstwo entuzjazmu do kolejnych działań. Oby wystarczyło go na dłużej

Nasi trenerzy

Grzegorz Sierzputowski

Grzegorz Sierzputowski

Grzegorz Sierzputowski

Założyciel i kierownik Teatru Politechniki Warszawskiej, współzałożyciel Fundacji Teatr BOTO w Sopocie oraz prezes i założyciel Teatru Trans-Atlantyk w Warszawie. Jest aktorem, reżyserem i absolwentem białostockiego Zespołu Placówek Kształcenia Artystycznego oraz Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

Występuje gościnnie z Teatrem na Woli, Teatrem Dramatycznym, Laboratorium Dramatu, Teatrem Capitol w Warszawie, Teatrem za Dalekim i Teatrem GO.

Jest laureatem nagrody ministerialnej za wybitne osiągnięcia w dziedzinie edukacji artystycznej dzieci i młodzieży oraz laureatem stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego.

Mirosława Krymska

Mirosława Krymska

Mirosława Krymska

Instruktorka teatralna, animatorka kultury, pedagog dramy, nauczycielka dyplomowana, socjoterapeutka. Ukończyła pedagogikę kulturalno-oświatową na Uniwersytecie Warszawskim, studia podyplomowe z dramy rozwojowej (Uniwersytet Gdański), socjoterapii i edukacji twórczej.

Twórczyni teatralna, reżyserka kilkudziesięciu, wielokrotnie nagradzanych spektakli, założycielka alternatywnego Teatru Form Czarno-Białych „PLAMA”, „Nie Po Godzinach”  oraz dziecięcych zespołów teatralnych.

Koordynatorka, inicjatorka i współtwórczyni wielu projektów kulturalno-edukacyjnych i artystycznych m.in.: festiwali teatralnych i  wymian młodzieży.

Paul Bargetto

Paul Bargetto

Paul Bargetto

Reżyser teatralny, kurator festiwali i nauczyciel. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Teatru Trans-Atlantyk, niezależnej grupy teatralnej z Warszawy.

Zanim zamieszkał w Warszawie, przez wiele lat pracował w Nowym Jorku, gdzie założył East River Commedia (1998-2010) – eksperymentalną grupę teatralną i stworzył festiwal sztuk niezależnych underground zero (2007-2014).

Jego obecna działalność artystyczna skupia się na badaniach historycznych oraz pracy ze znalezionymi przedmiotami i dokumentami, zwłaszcza fotografiami, i łączeniem tych materiałów z wyobraźnią grupy artystów i dramaturgów w celu stworzenia hybrydy prac realistycznych i fikcyjnych.

Wiktor Malinowski

Wiktor Malinowski

Wiktor Malinowski

Twórca Teatru Delikates, swoją drogę artystyczną rozpoczynał w teatrach ulicznych, plastycznych, alternatywnych. Pracował jako aktor-mim również w teatrach dramatycznych oraz w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.

Przez wiele lat uczył się u różnych nauczycieli, szukając alternatywnych, nie tylko szkolnych rozwiązań na mówienie o tym, co ważne i aktualne.

Jako Teatr Delikates realizował szereg przedsięwzięć artystycznych, w tym happeningi, monodramy, performance.

Garść faktów o projekcie

„Młody Teatr” to międzynarodowy projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Kreatywna Europa. Powstał w odpowiedzi na niepokojący trend niskiej i ciągle spadającej popularności teatru, zwłaszcza wśród młodzieży. Projekt ma na celu wykorzystanie potencjału teatru improwizowanego do budowania publiczności, szczególnie publiczności młodej.

Ełckie Centrum Kultury jest partnerem w projekcie koordynowanym przez Pionirski dom ze słoweńskiej Lublany. Pozostali partnerzy to Opera Komiczna dla Dzieci z Bukaresztu oraz Dziecięce Centrum Kultury z Belgradu. Projekt będzie realizowany przez 21 miesięcy – od września 2017 r. do maja 2019 r.

Co się wydarzy? Projekt to przede wszystkim ścisła współpraca między partnerami i szkolenia w każdym z partnerskich krajów – dla trenerów teatru improwizowanego, profesjonalistów teatru i nauczycieli. Na zakończenie projektu odbędą się Dni Impro, podczas których zaprezentują się grupy przygotowane przez wyszkolonych wcześniej instruktorów.

Więcej informacji: http://www.young-theatre.com/