Young Theatre / Młody Teatr

Warsztaty dla nauczycieli z dziećmi (przygotowanie do Dnia Impro) / 1-10 lutego 2019, Suwałki & Ełk

Praca wre, bo Dzień Impro coraz bliżej. Dwa pracowite weekendy i aż 10 grup impro – Grzegorz Sierzputowski, nasz trener, miał pełne ręce roboty. Efekty będzie można zobaczyć już niedługo – zapraszamy na Dzień Impro 23 marca! A zanim to nastąpi, 16 marca czeka nas jeszcze PRÓBA GENERALNA.

Warsztaty dla nauczycieli z dziećmi (przygotowanie do Dnia Impro) / 11-13 stycznia 2019, Węgorzewo & Ełk

Projekt „Młody teatr” wkroczył w decydującą fazę, czyli… pracujemy z dziećmi. Przez 3 dni dzieciaki i młodzież z Ełku i Węgorzewa ćwiczyła improwizację pod czujnym okiem Grzegorza Sierzputowskiego. Wszystko po to, żeby jak najlepiej wypaść podczas Dnia Impro, który zbliża się wielkimi krokami (już 23 marca 2019 r.). Ale zanim nastąpi kulminacja, w lutym i marcu spotkamy się jeszcze w Suwałkach i ponownie w Ełku.

Warsztaty dla nauczycieli (przygotowanie do Dnia Impro) / 24 listopada 2018, Ełk

Kolejny krok w naszych przygotowaniach do Dnia Impro, który zbliża się wielkimi krokami…

Ostatnie warsztaty w pracowitym roku 2018 prowadziły dwie trenerki ze Szkoły Impro w Warszawie – Marta Podobas i Aleksandra Markowska. Co wypełniło warsztatowy czas? Ćwiczenia, które pomagają grupie się zintegrować, uniwersalne ćwiczenia, które można wykorzystać do nauki każdego przedmiotu oraz ćwiczenia, które rozluźniają atmosferę i poprawiają humor. Uczestnicy dowiedzieli się również, jak być partnerem dla dzieci i młodzieży wg założeń Violi Spolin.

Z warsztatami wracamy w przyszłym roku, będziemy pracować nie tylko z nauczycielami, ale również z dziećmi i młodzieżą. Punktem kulminacyjnym naszej pracy będzie Dzień Impro w Ełku, 23 marca 2019 roku.

Spotkanie partnerów  / 2-5 października 2018, Belgrad

Przy okazji 49 Międzynarodowego Festiwalu Dzieci „Joy of Europe” („Radość Europy”) wszyscy partnerzy projektu spotkali się w Belgradzie.

Warsztaty dla nauczycieli (przygotowanie do Dnia Impro) / 22 września 2018, Ełk

Wróciliśmy po wakacjach. Warsztatami rozpoczęliśmy przygotowanie do Dnia Impro, który odbędzie się 23 marca 2019 r.

W samą porę udało nam się przygotować polską wersję broszury z grami impro, dlatego warsztaty w całości mogliśmy poświęcić na praktykę gier. Udało się zagrać m.in. „Bełkot”, „3 minuty”, „Język migowy”, „Krąg zaufania” czy „Maszynę do pisania”. Uczestników wspierali nasi trenerzy projektowi – Mirka Krymska i Wiktor Malinowski.

Rozmawialiśmy też o planach na dalszą pracę, również z dziećmi, oraz o ewaluacji tej pracy. Następne warsztaty odbędą się 24 listopada.

 

Warsztaty dla nauczycieli (Moduł 3, dodatkowe) / 16 czerwca 2018, Ełk

To były ostatnie warsztaty impro w roku szkolnym 2017/2018. Trener Wojtek Tremiszewski – aktor, reżyser i improwizator – poprowadził nas przez tajniki improwizacji.

Uczestnicy uczyli się słuchać partnera, współpracować, eliminować problemy, które mogą pojawić się w scenie, przedkładać współpracę nad indywidualizm.

A wieczorem nasz trener zaprosił nas na pierwsze w Ełku show improwizowane!  Po wakacjach wracamy do impro, żeby wspierać nauczycieli w ich pracy z dziećmi, które – w marcu 2019 – zaprezentują się podczas Dnia Impro w Ełku.

Warsztaty dla nauczycieli (Moduł 3, dodatkowe) / 26 maja 2018, Ełk

Po raz pierwszy nasi uczestniczy spotkali się z trenerami innymi niż nasi trenerzy projektowi. Dołączyły do nas również nowe osoby zainteresowane improwizacją. Tym razem warsztaty prowadziły dwie trenerki ze Szkoły Impro z Warszawy – Agnieszka Matan i Marta Podobas.

Warsztaty wypełnione były grami impro i wybuchami śmiechu. Następne warsztaty już w czerwcu. Natomiast po wakacjach wracamy do impro i pracy z nauczycielami i ich uczniami.

Warsztaty dla nauczycieli (Moduł 3) / 27-29 kwietnia 2018, Ełk

Już po raz trzeci spotkaliśmy się z grupą nauczycieli chcących zgłębiać impro i wprowadzać je w szkołach, z uczniami. Tym razem mieliśmy „pod ręką” dodatkowego eksperta – Tomaza Lepajne Dekleva ze Słowenii, który tłumaczył podstawowe zasady improwizacji, pokazywał proste sposoby, jak zaangażować dzieci w gry impro i, przede wszystkim, świetnie się przy tym bawić.

Po krótkiej rozgrzewce zaczęła się ciężka praca – gry na budowanie grupy, gry pozawerbalne, opowiadanie historii, gry związane z emocjami i postaciami. Spotkanie było też okazją do zastanowienia się i przedyskutowania możliwości zastosowania metod teatralnych w nauczaniu. 20 godzin burzy mózgów, wybuchów kreatywności i czystej frajdy.

Nasze szkolenia jeszcze się nie kończą. Wkrótce spotykamy się znowu – w maju z trenerami Szkoły Impro z Warszawy, a w czerwcu – z Wojtkiem Tremiszewskim, znanym aktorem, kabareciarzem i improwizatorem.

Warsztaty dla profesjonalistów teatru (Moduł 2) / 7-8 kwietnia 2018, Ełk

W pierwszy kwietniowy weekend spotkała się w Ełku grupa profesjonalistów teatru, żeby ćwiczyć i rozwijać swoje umiejętności w zakresie technik improwizacji. 20-godzinne warsztaty odbywały się pod czujnym okiem trenerów projektu „Młody teatr” – Paula Bargetto i Grzegorza Sierzputowskiego, którzy, oprócz szerokiego wyboru gier improv, w swojej pracy korzystali z dwóch metod:

Ensemble Based Composition

Pogłębiona praca nad kompozycją, w której zamiast narzucania biernym aktorom wizji reżysera, proponuje się im wspólne uczestnictwo w procesie komponowania przedstawienia. Zespół traktowany jest tu jako unikatowy, aktywny uczestnik procesu. Relacje i interakcje między aktorami oraz reżyserem i aktorami stanowią ważne źródło inspiracji do dalszej pracy nad całością spektaklu.

Viewpoints

Metoda pracy aktorskiej autorstwa Mary Overlie i Anne Bogart – dwóch choreografek z Nowego Jorku, powstała w latach 70-tych. W trakcie tego warsztatu uczestnicy poznają tajniki pracy zespołowej nad poszczególnymi elementami kompozycji spektaklu. Ćwiczenia te oparte są głównie na improwizowanym ruchu.

W kwietniu spotkają się również nauczyciele – 27-29 kwietnia odbędą się kolejne już warsztaty skierowane właśnie do nich. Tym razem do grupy naszych trenerów dołączy ekspert z Pionirskiego domu w Lublanie – Tomaz Lepajne Dekleva.

Film z warsztatów

Warsztaty dla nauczycieli – wprowadzenie do Modułu 3 / 17 marca 2018, Ełk

Kolejne spotkanie upłynęło nam na grach impro oraz warsztatach ożywiania fotografii. Ożywianie fotografii to metoda, która powstała podczas pracy nad projektem „Album Karla Hoeckera” w reżyserii Paula Bargetto, aby pomóc aktorom tchnąć życie w zdjęcia z prywatnego albumu należącego do wyższego oficera w Auschwitz. Metoda była przekazywana w trakcie licznych warsztatów międzynarodowych z młodzieżą, która uznała ją za świetny sposób uczenia się historii i zdobywania wiedzy o sobie.

Metoda łączy improwizację z procesem badawczym i może być stosowana w nauczaniu różnych przedmiotów.

Kolejny raz z nauczycielami spotykamy się w ostatni weekend kwietnia – na warsztatach Modułu 3 zaplanowanych w projekcie. Natomiast na początku kwietnia odbędą się warsztaty dla profesjonalistów teatru (Moduł 2).

Warsztaty dla nauczycieli – wprowadzenie do Modułu 3 / 10 lutego 2018, Ełk

Ponieważ improv nie jest w Ełku zbyt znane, zdecydowaliśmy się poświęcić trochę więcej czasu na zaprezentowanie go przyszłym uczestnikom warsztatów Modułu 3, żeby poczuli się w temacie trochę bardziej komfortowo. Na warsztaty zaprosiliśmy lokalne szkoły, wysyłając pismo do dyrektorów z ogólnymi informacjami o projekcie, improv i korzyściach, jakie może ono przynieść dzieciom, ale również samym nauczycielom.

Nie spodziewaliśmy się aż takiego zainteresowania – 32 nauczycieli przyszło, aby ćwiczyć gry improv razem z naszymi trenerami.

Następne spotkanie już 17 marca.

Warsztaty dla trenerów / spotkanie partnerów / 19-21 stycznia 2018, Bukareszt

Spotkanie w Bukareszcie odbyło się w większym gronie, bo tym razem w komplecie stawili się wszyscy trenerzy. Brakowało za to asystentów projektu.

Mimo wszystko tematów nie brakowało i właściwie całe spotkanie upłynęło na dyskusjach, sugestiach, ustaleniach, głównie związanych z organizacją warsztatów Modułu 2 i 3 we wszystkich krajach partnerskich. Warsztaty będą odbywać się w pierwszej połowie roku, najpierw dla profesjonalistów teatru (Moduł 2), a następnie dla nauczycieli (Moduł 3), którzy później będą pracować z dziećmi w swoich szkołach.

W Ełku z warsztatami ruszamy już w kwietniu i mamy ambitne plany na wiele dodatkowych działań. Wkrótce okaże się, ile z nich uda się zrealizować. Niewykluczone również, że z niektórymi z naszych zagranicznych partnerów spotkamy się jeszcze w tym roku, bo apetyt na działanie i rozwijanie impro w Ełku jest ogromy.

Warsztaty dla trenerów (Moduł 1) / 24-25 listopada i 15-17 grudnia 2017, Ełk

Po spotkaniu w Lublanie trzeba było szybko zabrać się do pracy na miejscu – w Ełku, bo jeszcze w 2017 roku miały się odbyć warsztaty dla trenerów. Takie warsztaty każdy z partnerów organizował u siebie i dla swoich trenerów, na których barkach spoczywać będzie merytoryczna część projektu.

Nasi trenerzy spotkali się dwukrotnie – w listopadzie i grudniu – żeby rozmawiać, ćwiczyć i zarażać innych improwizacją. Grudniowy warsztat był też okazją do pierwszego spotkania z nauczycielami, którzy w maju 2018 roku wezmą udział w szkoleniu impro.

Grudniowy weekend to także trening po okiem Ursy Strehar Beniciny – ekspertki impro z Pionirskiego domu, naszego koordynatora. Do pracy zaprosiliśmy też Damiana – nastolatka z Ełku, zafascynowanego teatrem, który tak jak my chce zgłębiać tajniki teatru impro.

Już w styczniu 2018 roku warsztaty dla wszystkich trenerów w Bukareszcie.

Foto – Michał Zadroga

Spotkanie otwierające / 20-22 października 2017, Lublana

Pierwsza okazja do spotkania w (prawie) pełnym składzie – obecni byli trenerzy i osoby realizujące projekt od strony technicznej/finansowej z każdego z krajów partnerskich.

Oba zespoły pracowały osobno – trenerzy ćwiczyli pod czujnym okiem bardziej doświadczonych trenerów impro ze Słowenii, a zespół finansowy łamał sobie głowę nad skomplikowanymi kwestiami rozliczeń, faktur, umów itp. Na koniec znowu spotkaliśmy się w większej grupie, żeby na żywo zobaczyć, czym jest impro – nasi trenerzy zaprezentowali, czego uczyli się przez ostatnie dwa dni.

Po spotkaniu zostały nam nowe znajomości i mnóstwo entuzjazmu do kolejnych działań. Oby wystarczyło go na dłużej

Nasi trenerzy

Grzegorz Sierzputowski

Grzegorz Sierzputowski

Grzegorz Sierzputowski

Założyciel i kierownik Teatru Politechniki Warszawskiej, współzałożyciel Fundacji Teatr BOTO w Sopocie oraz prezes i założyciel Teatru Trans-Atlantyk w Warszawie. Jest aktorem, reżyserem i absolwentem białostockiego Zespołu Placówek Kształcenia Artystycznego oraz Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie.

Występuje gościnnie z Teatrem na Woli, Teatrem Dramatycznym, Laboratorium Dramatu, Teatrem Capitol w Warszawie, Teatrem za Dalekim i Teatrem GO.

Jest laureatem nagrody ministerialnej za wybitne osiągnięcia w dziedzinie edukacji artystycznej dzieci i młodzieży oraz laureatem stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego.

Mirosława Krymska

Mirosława Krymska

Mirosława Krymska

Instruktorka teatralna, animatorka kultury, pedagog dramy, nauczycielka dyplomowana, socjoterapeutka. Ukończyła pedagogikę kulturalno-oświatową na Uniwersytecie Warszawskim, studia podyplomowe z dramy rozwojowej (Uniwersytet Gdański), socjoterapii i edukacji twórczej.

Twórczyni teatralna, reżyserka kilkudziesięciu, wielokrotnie nagradzanych spektakli, założycielka alternatywnego Teatru Form Czarno-Białych „PLAMA”, „Nie Po Godzinach”  oraz dziecięcych zespołów teatralnych.

Koordynatorka, inicjatorka i współtwórczyni wielu projektów kulturalno-edukacyjnych i artystycznych m.in.: festiwali teatralnych i  wymian młodzieży.

Paul Bargetto

Paul Bargetto

Paul Bargetto

Reżyser teatralny, kurator festiwali i nauczyciel. Jest założycielem i dyrektorem artystycznym Teatru Trans-Atlantyk, niezależnej grupy teatralnej z Warszawy.

Zanim zamieszkał w Warszawie, przez wiele lat pracował w Nowym Jorku, gdzie założył East River Commedia (1998-2010) – eksperymentalną grupę teatralną i stworzył festiwal sztuk niezależnych underground zero (2007-2014).

Jego obecna działalność artystyczna skupia się na badaniach historycznych oraz pracy ze znalezionymi przedmiotami i dokumentami, zwłaszcza fotografiami, i łączeniem tych materiałów z wyobraźnią grupy artystów i dramaturgów w celu stworzenia hybrydy prac realistycznych i fikcyjnych.

Wiktor Malinowski

Wiktor Malinowski

Wiktor Malinowski

Twórca Teatru Delikates, swoją drogę artystyczną rozpoczynał w teatrach ulicznych, plastycznych, alternatywnych. Pracował jako aktor-mim również w teatrach dramatycznych oraz w Teatrze Wielkim Operze Narodowej.

Przez wiele lat uczył się u różnych nauczycieli, szukając alternatywnych, nie tylko szkolnych rozwiązań na mówienie o tym, co ważne i aktualne.

Jako Teatr Delikates realizował szereg przedsięwzięć artystycznych, w tym happeningi, monodramy, performance.

Garść faktów o projekcie

„Młody Teatr” to międzynarodowy projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Kreatywna Europa. Powstał w odpowiedzi na niepokojący trend niskiej i ciągle spadającej popularności teatru, zwłaszcza wśród młodzieży. Projekt ma na celu wykorzystanie potencjału teatru improwizowanego do budowania publiczności, szczególnie publiczności młodej.

Ełckie Centrum Kultury jest partnerem w projekcie koordynowanym przez Pionirski dom ze słoweńskiej Lublany. Pozostali partnerzy to Opera Komiczna dla Dzieci z Bukaresztu oraz Dziecięce Centrum Kultury z Belgradu. Projekt będzie realizowany przez 21 miesięcy – od września 2017 r. do maja 2019 r.

Co się wydarzy? Projekt to przede wszystkim ścisła współpraca między partnerami i szkolenia w każdym z partnerskich krajów – dla trenerów teatru improwizowanego, profesjonalistów teatru i nauczycieli. Na zakończenie projektu odbędą się Dni Impro, podczas których zaprezentują się grupy przygotowane przez wyszkolonych wcześniej instruktorów.

Więcej informacji: http://www.young-theatre.com/